Tematyka

  • Jak szybko zaistnieć w świecie cyfrowym - stwórz fanpage na Facebook

    Rozmówcy:

    • dr inż. Sebastian Wilczewski - Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
    • mgr Paweł Jacewicz – Koordynator Biura ds. Promocji i Organizacji Wydziału Zarządzanie i Ekonomii Politechnika Gdańskiej

    Czas trwania: 12 min 31 sek.

    Główne zagadnienia:

    Założenie fanpage na Facebook.com to pierwszy krok do prezentacji oferty firmy w Internecie. Fanpage jest darmowy. Regularna prezentacja informacji z życia firmy pozwoli pokazać klientom, że funkcjonujemy nawet w czasach pandemii oraz zachęci to zakupu towarów w naszym sklepie lub zachęci do korzystania z naszych usług. W czasach pandemii elektroniczna forma prezentacji oferty jest najbezpieczniejsza. 

    Agenda:

    • Kilka słów o tym, dlaczego warto przejść do świata cyfrowego
      • w czasach pandemii klienci szukają oferty w Internecie. Robili to również przed pandemią. Handel internetowy rozwijał się dynamicznie
      • część konkurencji już taką działalność prowadziła wcześniej, nie możemy zostać w tyle za konkurencją
      • prezentując ofertę w sposób cyfrowy dajemy klientom bezpieczeństwo - minimalizujemy fizyczny kontakt,
      • ustalając warunki transakcji wcześniej, przyśpieszamy transakcję na miejscu,
    • Fanpage na Facebook można założyć w kilku prostych krokach
      • Wejdź na Facebook.com
      • Utwórz swoje konto osobiste.
      • Podaj podstawowe dane – imię, nazwisko, e-mail lub telefon, datę urodzenia
      • Po zalogowaniu na konto osobiste utwórz konto firmowe - Menu prawy górny róg, Utwórz – Strona -> wybieramy Firma lub Marka – Rozpocznij 
      • Zaktualizuj informacje o firmie, ładujemy logo i …jesteśmy.
      • Zapraszamy znajomych – inicjujemy efekt kuli śnieżnej – polecenia, polubienia, rekomendacje.
    • Jak rozwijać własny profil
      • regularnie dodawaj posty
      • regularnie dodawaj filmy
      • twórz wydarzenia
      • systematycznie odpowiadaj na wiadomości jakie wysyłają do Ciebie klienci
    • O czym warto pisać
      • godziny otwarcia
      • Promocje
      • Przekazuj porady
        • jesteś właścicielem pizzerii – pokaż, jak przygotowuje się pizzę, opowiedz o ciekawostkach, pokaż, jak zabezpieczasz towar do dostawy
        • prowadzisz kwiaciarnie – powiedz, jak dbać o kwiaty, jak przygotować wiązankę,
        • masz sklep spożywczy – pokaż, że na bieżąco dostarczasz świeży towar, zaprezentuj jak dbasz o jego dobre przechowywanie,
        • Prowadzisz inną działalność – bądź kreatywny, zastanów się co może zainteresować klienta, podpatruj konkurencję
    • O czym warto pamiętać
      • działaj systematycznie
      • pobieraj i publikuj bezpłatne grafiki (np. Canva.com) aby utrzymać atrakcyjny wygląd. Przedtem zapoznaj się z warunkami umowy danego serwisu, aby upewnić się czy bezpłatna wersja może być wykorzystywana również przez Twoją firmę. 
      • aparat w telefonie komórkowym pozwala tworzyć atrakcyjne zdjęcia i filmy
  • Zmień podejście do sposobu prowadzenia biznesu

    Rozmówcy:

    • dr inż. Sebastian Wilczewski - Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
    • Jarosław Szerszenowicz – Senior Manager z ponad 20 letnim doświadczeniem w zarządzaniu transformacjami na styku biznesu i technologii

    Czas trwania: 17 min 30 sek.

    Główne zagadnienia:

    W czasach pandemii konieczne jest przeniesienie działalności do sfery cyfrowej. Pozwoli to na bezpieczne korzystanie z usług oraz zwiększenie liczby potencjalnych klientów. Można to zrobić szybko i bez kosztowo lub nisko kosztowo na istniejących platformach sprzedażowych. Dotyczy to nie tylko sprzedaży towarów. Wcześniej świadczone usługi (np. kursy języka angielskiego, doradztwo itp.) można również zacząć świadczyć cyfrowo (zdalnie).

    Agenda:

    • Zacznij istnieć w mediach społecznościowych (załóż profil na np. Facebook, Instagram)
    • Użyj gotowych rozwiązań będących w zasięgu ręki. Są one często nieodpłatne lub dostępne za niską opłatą typu prowizja od sprzedaży.
      • przedstaw swoją ofertę w świecie cyfrowym na platformach sprzedażowych np. OLX.pl, Allegro.pl
      • rozwiązania typu wideokonferencje wspierające sprzedaż (np: SkypeWebexZoom, inne) dostępne są za darmo.
    • Dostosuj sposób dostarczania swoich usług i towarów, tak aby można z nich było korzystać bezpiecznie w czasach pandemii. Pokaż jak można bezpiecznie skorzystać z Twoich usług. to:
      • bezpieczne przesłanie/dostarczanie towaru: dowóz własny, kurier, korzystanie z usług lokalnych posłańców itp.
      • usługi typu paczkomat zwiększają bezpieczeństwo dostaw,
      • zastosuj szybkie i bezpieczne płatności bezgotówkowe (więcej informacji na polskabezgotowkowa.pl)
      • rozważ szybkie płatności np. za pomocą BLIK (więcej informacji na blikmobile.pl)
    • Przedefiniuj usługi jaki świadczysz. Wiele z nich można przenieść do świata wirtualnego. Przykładowe usługi które można świadczyć zdalnie, stosując narzędzia do wideokonferencji i transmisji video np.
      • nauka (język angielski, korepetycje, szkolenia)
      • dietetyk, Pomoc psychologiczna, mentoring, coaching
      • trener, fizjoterapeuta, trener personalny
      • inne
    • Bezpłatne i nisko kosztowe rozwiązania (OLX, Allegro) pozwalają zwiększyć przychody. Jednocześnie platformy te pozwalają na korzystanie z usług wysyłki i dostarczania towaru do klienta.
  • Narzędzia IT wspierające proces sprzedaży małych przedsiębiorstw

    Rozmówcy:

    • dr inż. Sebastian Wilczewski - Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
    • Łukasz Grzeszczak – właściciel firmy PS Komputer z Bydgoszczy świadczącej usługi wsparcia IT dla małych i średnich przedsiębiorstw

    Czas trwania: 10 min 55 sek.

    Główne zagadnienia:

    Platformy takie jak Allegro oraz OLX oferują gotowe rozwiązania pozwalają na natychmiastowe rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Niektóre firmy posiadają jednak własną bazę klientów, dla których chcą przedstawić niestandardową ofertę i chcą zaprezentować ją swoim klientom tak, aby nie zginęła ona w gąszczu oferta na powszechnie używanych platformach. Firmy te mogą stworzyć własne formularze (np. za pomocą Microsoft Forms) służące do zamawiania towarów oraz usług i opublikować je np. na własnym fanpage Facebook.

    Agenda:

    • Dodatkowe narzędzia IT pozwalają na utrzymywanie bardziej osobistych relacji z klientem
    • Microsoft Forms (rozwiązanie dostępne w ramach Office 365) pozwala na tworzenie własnych formularzy do obsługi procesu sprzedaży
    • Oferta stworzona w Microsoft Forms i opublikowana na własnym fanpagu Facebook nie ginie w gąszczu ofert jak na Allegro
    • Za pomocą formularzy można ciekawie przedstawić oferty sezonowe i promocyjne
    • Stworzenie formularza MS Forms jest bardzo proste i zajmuje 5-10 minut
    • Linki do stworzonego formularza zamówienia można umieszczać na Facebooku lub na własnej stronie internetowej
    • Powiadomienie o zamówieniach spływają na e-mail
    • Formularza mogą być stosowane w wielu typach działalności gospodarczej
    • Rozwiązanie MS Forms dostępne jest w wersji płatnej i bezpłatnej

    Oglądnij audycję na Youtube dotyczącą tego jako szybko stworzyć prosty formularz pozwalający na zamawianie np. bukietu kwiatów

    Oglądnij więcej inspirujących przykładów formularzy pozwalających na zbieranie różnorodnych zamówień

  • Świat cyfrowy. Optymalizacja kosztów zakupu oprogramowania

    Rozmówcy:

    • dr inż. Sebastian Wilczewski - Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
    • Marcin Wojna – założyciel firmy Auditoria specjalizującej się w doradztwie licencyjnym oraz doradztwie w zakresie technologii informatycznych

    Czas trwania: 11 min 53 sek.

    Główne zagadnienia:

    Bycie w świecie cyfrowym jest koniecznością. Oprogramowanie niezbędne do tego można pozyskać na różne sposoby. Możliwe jest darmowe pozyskanie oprogramowania, jego dzierżawa, zakup ratalny lub korzystanie z usług w chmurze.

    Agenda:

    • Licencja Open Source pozwala uzyskać oprogramowanie nieodpłatnie
    • Oprogramowanie odpłatne może oferować dodatkowe możliwości
    • Decydując się na licencje odpłatne możemy często skorzystać z subskrypcji lub płatności ratalnych, co zmniejszy początkowe wydatki
    • Korzystanie z rozwiązań w chmurze eliminuje koszty zakupu infrastruktury i sprzętu
    • Korzystanie z rozwiązań chmurowych powoduje, że to usługodawca dostarcza infrastrukturę i opiekuje się w pewnym zakresie bezpieczeństwem danych
    • Relatywnie niska cena „chmury” wynika z faktu rozdzielenia kosztów infrastruktury na wielu klientów
    • Płacimy w uproszczeniu „za korzystanie” a nie za posiadanie
    • Uruchomienie rozwiązań w chmurze jest bardzo szybkie
    • W przypadku chęci korzystania z oprogramowania na swoje infrastrukturze licencje może subskrybować (dzierżawić) lub kupić na raty
    • Wskazane sposoby pozyskiwania oprogramowania dają dostęp do światowej klasy rozwiązań IT.
  • Jak rozmawiać z pracownikami o sprawach trudnych

    Rozmówcy:

    • dr inż. Sebastian Wilczewski - Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
    • Renata Grelewicz – Psycholog biznesu, Coach LHH Polska. Praktyk w realizacji indywidualnych programów coachingowych i rozwojowych. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z zarządzaniem zespołem, zarządzaniu zmianą, rozwojem umiejętności interpersonalnych. Ma za sobą 16 lat doświadczenia w biznesie, gdzie zajmowała się zagadnieniami związanymi zarządzaniem zasobami ludzkimi, od procesów rekrutacji, poprzez rozwój pracowników, aż do procesów zwolnień, czy restrukturyzacji.

    Czas trwania: 20 min 58 sek.

    Główne zagadnienia:

    Otoczenie zmienia się dynamicznie. Przyszłość jest trudna do przewidzenia. To rodzi wiele pytań które pracownicy chcą zadać pracodawcom. Jednocześnie pracodawcy zastanawiają się jak rozmawiać z pracownikami o sprawach które nie zawsze są łatwe. Kluczem do sukcesu jest stosowanie właściwych zasad komunikacji. Audycja ta zawiera kluczowe wskazówki mówiące o tym jak rozmawiać na co dzień, jak postępować w sytuacjach trudnych takie jak negocjacje umów w sytuacjach kryzysowych, czy jak mówić pracownikom że zostali zwolnieni oraz jak wspierać ich w takiej sytuacji.

    Agenda:

    • Jako menedżer staraj się być bliżej ludzi
    • Rozmawiaj więcej ze swoimi pracownikami
    • Komunikuj jasno jak jest sytuacja firmy
    • Słuchaj swojego pracownika
    • Zadawaj pytania pracownikowi
    • Nie czekaj aż pracownik przyjdzie do Ciebie, wyjdź z inicjatywą
    • Opisz sytuację, powiedź z czym się mierzymy
    • Przedstaw oczekiwania, powiedz co jest do zrobienia
    • Komunikacja powinna być transparentna i konkretna
    • Nie bój się powiedzieć „nie wiem”
    • Rozmawiać to też słuchać
    • Przyjmij założenie „Moim pracownicy są moimi sojusznikami”
    • W wyniku negocjacji obie strony mogą skorzystać
    • Powiedz pracownikowi że go doceniasz
    • Uczciwie pokaż kondycję firmy
    • Postępuj według zasady „Miękko do ludzi, twardo do tematu”
    • Rozmowa o zwolnieniach zawsze jest trudna
    • Proces z perspektywy prawnej jest prosty
    • Jest on dobrze opisany w Kodeksie Pracy
    • Dobrze przygotuj się do rozmowy
    • Nie należy przedłużać rozmowy o rozstaniu się z pracownikiem
    • Rozmowa o rozstaniu się z pracownikiem to nie czas na ocenę pracownik i jego kompetencji
    • Na początku pomoc oferowana pracownikowi nie jest przez niego przyjmowana
    • Kodeks pracy zawiera różne metody pomocy zwalnianemu pracownikowi
    • Rozważ czy możesz wypłacić pracownikowi odprawę
    • Możesz zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia
    • Dzięki zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia dajesz mu więcej czasu na poszukiwanie nowego miejsca zatrudnienia
    • Nie przedłużaj obecności pracownika w pracy – może to wpływać na obniżenie jego poczucia wartości
    • Pozwól pracownikowi na wyjście na rozmowy kwalifikacyjne w godzinach pracy
    • Okaż gotowość do udzielenia referencji