Typy norm
Typy norm
Wyróżniamy następujące typy norm:
norma podstawowa – obejmuje szeroki zakres zagadnień lub zawiera ogólne postanowienia dotyczące jednej określonej dziedziny – może być normą do bezpośredniego stosowania, albo służyć jako podstawa do opracowania innych norm;
norma terminologiczna – dotyczy terminów, zawiera zwykle ich definicje oraz, w niektórych przypadkach, odpowiednie objaśnienia, ilustracje, przykłady itp.;
norma badań – dotyczy metod badań, w niektórych przypadkach uzupełniona innymi postanowieniami dotyczącymi badań, np. pobierania próbek, wykorzystania metod statystycznych i kolejności badań;
norma wyrobu – określa wymagania, które powinien spełniać wyrób lub grupę wyrobów w celu zapewnienia ich funkcjonalności. Może zawierać bezpośrednio lub przez powołanie się na inne dokumenty wymagania dotyczące terminologii, pobieranie próbek, badania, pakowanie i znakowanie oraz, w niektórych przypadkach, wymagania dotyczące procesów; może być pełna lub niepełna, w zależności od tego, czy określa wszystkie niezbędne wymaganie, czy tylko ich część, stąd można wyróżnić normy wymiarów, materiału i warunków technicznych dostawy;
norma procesu – określa wymagania, które powinien spełnić proces w celu zapewnienia jego funkcjonalności;
norma usługi – określa wymagania, które powinna spełniać usługa w celu zapewnienia jej funkcjonalności. Normy usługi mogą być opracowane w takich dziedzinach jak np. hotelarstwo, transport, usługi samochodowe, telekomunikacja, ubezpieczenia, bankowość, handel;
norma interfejsu – określa wymagania dotyczące kompatybilności wyrobów lub systemów w miejscach ich wzajemnego łączenia;
norma danych (do dostarczenia) – zawiera wykaz właściwości, dla których powinny być podane wartości lub inne dane w celu określenia wyrobu, procesu lub usługi. Zwykle niektóre normy dostarczają danych, które powinni podawać dostawcy, a inne normy – tych danych, które powinni podawać nabywcy.