Potęgowanie - podstawowe definicje.
Potęgowanie - podstawowe definicje.
W tym dziale przypomnimy, usystematyzujemy i poszerzymy wiadomości związane z działaniami na potęgach wprowadzane na poprzednich etapach edukacji.
Rozpoczniemy od przypomnienia podstawowych oznaczeń związanych z działaniem potęgowania; jego wynik nazywanym potęgą.
Oznaczenia
W zapisie:
\(a^b\)
symbol \(a\) oznacza podstawę potęgi, \(b\) jej wykładnik.
Zadanie zdefiniowania potęgi o dowolnym wykładniku podzielimy na etapy: najpierw zdefiniujemy potęgi o wykładniku naturalnym, następnie potęgi o wykładniku całkowitym, w kolejnym kroku przejdziemy do potęg o wykładniku wymiernym, żeby na końcu zdefiniować potęgi o dowolnym wykładniku.
Jak zobaczymy, poszerzaniu zbioru wykładników potęg towarzyszyć będzie zmniejszenie się zbioru jej możliwych podstaw.
Uwaga
W trakcie trwania tego kursu, będziemy dla wygody zakładać, że najmniejszą liczbą naturalna jest \(1\).
Innymi słowy:
\(\mathbb N=\{1,2,3\ldots\}\)
Przyjmiemy również odmienne w stosunku do szkolnego oznaczenie zbioru liczb całkowitych. Mianowicie:
\(\mathbb Z = \{...-2,-1,0,1,2,...\}\)
Potęga o wykładniku naturalnym
Niech \(a\) będzie dowolną liczbą rzeczywistą.
Potęgę liczby \(a\) o wykładniku naturalnym definiujemy rekurencyjnie:
\(a ^ { n } = \begin{cases} { a ,\qquad\quad\text{dla } n=1} \\ {a\cdot a ^ { n - 1 } , \text{ dla }n>1, n\in\mathbb{N}} \end{cases}\)
Nieco mniej formalnie:
\(a^n=\underbrace{a\cdot a\cdot\ldots \cdot a}_n\).
Dla pełności wywodu wspomnimy o powszechnie stosowanej konwencji nazewniczej:
Umowa
Potęgi i pierwiastki drugiego oraz trzeciego stopnia będziemy określać nazwami wywodzącymi się ze wzorów na pole kwadratu i sześcianu. Są to odpowiednio:
- kwadrat i pierwiastek kwadratowy (notacja: \(a^2\) oraz \(\sqrt{a}\))
- sześcian i pierwiastek sześcienny (notacja: \(a^3\) oraz \(\sqrt[3]{a}\))
Kolejny krok, to rozszerzenie powyższej definicji do pojęcia potęgi o wykładniku całkowitym.
Potęga o wykładniku całkowitym
Gdy wykładnik jest jednocześnie liczbą naturalną korzystamy z wcześniejszego określenia.
Gdy wykładnik jest liczbą całkowitą niedodatnią, to przyjmujemy:
\(a ^ { -n } = \begin{cases} { 1 ,\qquad\text{ dla } n=0} \\ {\frac{1}{a^{n }} ,\qquad \text{dla }n>0} \end{cases}\)
Jak widzimy potęga o wykładniku całkowitym ujemnym została określona za pomocą potęgi o wykładniku naturalnym dodatnim.
Zapamiętaj - to jest ważne
Symbol \(0^0\) nie ma sensu i jako taki nie reprezentuje żadnej liczby.
Przykłady
Kliknij tutaj jeżeli chcesz się zapoznać z dodatkowymi przykładami.
\(2^{-3}=\frac{1}{2^3}=\frac{1}{8}\)
\((-\frac{2}{3})^{-4}=\frac{1}{(-\frac{2}{3})^4}=\frac{1}{\frac{16}{81}}=\frac{81}{16}\)
\(\frac{1}{3^5}=3^{-5}\)
\(4^0=1\)
\((-2)^0=1\)
\((-3)^4=(-3)\cdot(-3)\cdot(-3)\cdot(-3)=81\)
\((-3)^5=(-3)\cdot(-3)\cdot(-3)\cdot(-3)\cdot(-3)=-243\)
Mając zdefiniowaną potęgę o wykładniku całkowitym możemy przejść do definicji potęgi o wykładniku wymiernym.
W tym celu w ramach materiałów dodatkowych pomocniczo przypomnimy podstawowe informacje o operacji pierwiastkowania.
Materiały dodatkowe - pierwiastkowanie. (kliknij tutaj jeżeli chcesz rozwinąć)
Definicję pierwiastka rozbijemy na dwa etapy:
Pierwiastek stopnia parzystego
Pierwiastkiem parzystego stopnia z liczby nieujemnej \(a\) (co zapisujemy w skrócie \(\sqrt[n]{a}\) gdzie stopień pierwiastka \(n\) jest naturalną liczbą parzystą) nazywamy nieujemną liczbę \(b\), t. że \(b^n=a\).
Formalnie, dla \(a,b\geq 0\), \(n\in\mathbb{N}\), \(n\) parzystej, mamy:
\(\sqrt[n]{a}=b\) wtedy i tylko wtedy, gdy \(b^n=a\)
Dla \(n=2\) piszemy na ogół \(\sqrt{a}\) (pomijamy stopień pierwiastka).
Przykłady
Kliknij tutaj jeżeli chcesz się zapoznać z dodatkowymi przykładami.
- \(\sqrt{1}=1\) bo \(1^2=1\)
- \(\sqrt[4]{16}=2\) bo \(2^4=16\)
- \(\sqrt{0}=0\) bo \(0^2=0\)
- \(\sqrt[6]{0}=0\) bo \(0^6=0\)
Warto zwrócić uwagę na założenie nieujemności liczb \(b\) oraz \(a\). Z tego powodu np. \(\sqrt{4}\neq -2\) mimo, że \((-2)^2=4\) a \(\sqrt{-1}\) w świetle powyższych założeń nie reprezentuje żadnej liczby rzeczywistej.
Pierwiastek stopnia nieparzystego
Pierwiastkiem nieparzystego stopnia z liczby rzeczywistej \(a\) (notujemy jak poprzednio \(\sqrt[n]{a}\)) nazywamy liczbę rzeczywistą \(b\), taką, że \(b^n=a\)
Tutaj, podobnie jak poprzednio, dla \(a,b\in\mathbb{R}\), \(n\in\mathbb{N}\), \(n\) nieparzystej mamy:
\(\sqrt[n]{a}=b\) wtedy i tylko wtedy, gdy \(b^n=a\)
Przykład
Kliknij tutaj jeżeli chcesz się zapoznać z dodatkowymi przykładami.
- \(\sqrt[3]{1}=1\) bo \(1^3=1\)
- \(\sqrt[5]{32}=2\) bo \(2^5=32\)
- \(\sqrt[7]{-128}=-2\) bo \((-2)^7=-128\)
- \(\sqrt[3]{0}=0\) bo \(0^3=0\)
Na koniec zbierzemy uwagi dotyczące konwencji notacyjnych związanych z pojęciem pierwiastka.
Notacja
- Symbol \(\sqrt[n]{a}\) odczytujemy jako pierwiastek \(n-\)tego stopnia z \(a\) lub pierwiastek stopnia \(n\) z \(a\).
- Symbol \(\sqrt{a}\) odczytujemy jako pierwiastek z \(a\) lub pierwiastek kwadratowy z \(a\).
- Symbol \(\sqrt[3]{a}\) odczytujemy jako pierwiastek sześcienny z \(a\).
Potęga o wykładniku wymiernym
Gdy wykładnik jest jednocześnie liczbą całkowitą, to korzystamy z wcześniejszych definicji.
Gdy \(q=\frac{m}{n}\), jest ułamkiem takim, że \(m\in Z\), \(n\in N\) oraz \(a\) jest liczbą rzeczywistą dodatnią, to:
\(a ^ { q } = \sqrt[n]{a^m}\)
Gdy \(n\) jest liczbą nieparzystą, \(m\neq 0\), a \(q\) jest ułamkiem nieskracalnym (tzn. \(m\) i \(n\) są względnie pierwsze), to potęgę \(a^q\) możemy zdefiniować również dla \(a\leq 0\):
\(a^{q}=-{(-a)^{q}}\)
Przykłady
Kliknij tutaj jeżeli chcesz się zapoznać z dodatkowymi przykładami.
- \(16^{\frac{3}{4}}=\sqrt[4]{16^3}=\sqrt[4]{4096}=8\)
- \((-8)^{\frac{4}{3}}=\sqrt[3]{(-8)^4}=\sqrt[3]{4096}=16\)
- \((\frac{27}{8})^{\frac{2}{3}}=\sqrt[3]{(\frac{27}{8})^2}=\sqrt[3]{\frac{729}{64}}=\frac{9}{4}\)
- \(1^\frac{7}{8}=\sqrt[8]{1^7}=\sqrt[8]{1}=1\)
- \(0^{\frac{8}{7}}=\sqrt[7]{0^8}=\sqrt[7]{0}=0\)
- \((-64)^{\frac{2}{6}}=(-64)^\frac{1}{3}=\sqrt[3]{-64}=-4\)
- \((\frac{4}{9})^{-\frac{3}{2}}=\sqrt{(\frac{4}{9})^{-3}}=\sqrt{\frac{1}{(\frac{4}{9})^3}}=\sqrt{\frac{1}{\frac{64}{729}}}=\frac{1}{\frac{8}{27}}=\frac{27}{8}\)
W praktyce będziemy wykorzystywać fakt, że \(\sqrt[n]{a^m}=(\sqrt[n]{a})^m\) o ile w świetle powyższych ustaleń wyrażenie \(\sqrt[n]{a}\) ma sens. Wówczas podobne obliczenia można wykonać prościej:
- \(16^{\frac{3}{4}}=(\sqrt[4]{16})^3=2^3=8\)
- \((-8)^{\frac{4}{3}}=(\sqrt[3]{-8})^4=(-2)^4=16\)
- \((\frac{27}{8})^{\frac{2}{3}}=(\sqrt[3]{\frac{27}{8}})^2=(\frac{3}{2})^2=\frac{9}{4}\)
- \((\frac{4}{9})^{-\frac{3}{2}}=\frac{1}{(\frac{4}{9})^{\frac{3}{2}}}=\frac{1}{(\sqrt{\frac{4}{9}})^3}=\frac{1}{(\frac{2}{3})^3}=\frac{1}{\frac{8}{27}}=\frac{27}{8}\)
Gdy wykładnik jest postaci \(-\frac{m}{n}\), gdzie \(m,n\in\mathbb{N}\) (czyli \(\frac{m}{n}\) jest dodatnie) możemy również wykorzystać to, że \(a^{-\frac{m}{n}}=(\frac{1}{a})^{\frac{m}{n}}\).
Ostatni przykład można więc rozwiązać również tak:
- \((\frac{4}{9})^{-\frac{3}{2}}=(\frac{9}{4})^{\frac{3}{2}}=(\sqrt{\frac{9}{4}})^3=(\frac{3}{2})^3=\frac{27}{8}\)
Czy zrozumiałeś?
Kolejne wyrażenia zapisz jako potęgi o wykładnikach wymiernych:
- \(\sqrt[ 5 ] { 7 }\)
- \((\sqrt{11})^3\)
- \(\frac{1}{\sqrt[3]{4}}\)
- \(\sqrt[7]{-3}\)
Odpowiedź
- \(7^{\frac{1}{5}}\)
- \(11^{\frac{3}{2}}\)
- \(4^{-\frac{1}{3}}\)
- \((-3)^{\frac{1}{7}}\)
Nadszedł moment na końcową definicję potęgi dla dowolnego wykładnika rzeczywistego.
Potęga o wykładniku rzeczywistym
Gdy wykładnik ten jest jednocześnie liczbą wymierną, to korzystamy z wcześniejszych definicji.
Można również określić potęgi o podstawie nieujemnej i wykładniku niewymiernym. Przykłady takich potęg: \(0^{\sqrt{3}}\), \(2^{\sqrt{2}}\), \((\frac{2}{3})^{\sqrt{2}+\sqrt{3}}\), \((\sqrt{5})^{\sqrt{2}-\sqrt{3}}\), \(1^{\sqrt{3}-\sqrt{2}}\). Dla \(0\) i \(1\) możemy podać dokładnie wartości: \(0^{\sqrt{3}}=0\), \(1^{\sqrt{3}-\sqrt{2}}=1\). Dla pozostałych podstaw przybliżone: \(2^{\sqrt{2}}=2^{1,4}=2^{\frac{7}{5}}=\sqrt[5]{2^7}=2\cdot{\sqrt[5]{4}}\approx 2,64\).
Definicja potęgi o wykładniku rzeczywistym opiera się na przybliżaniu wartości potęgi o wykładniku niewymiernym \(x\) za pomocą potęg o wykładnikach wymiernych bliskich \(x\). Definicja ta ma bardzo techniczny charakter i jej dokładna znajomość nie jest niezbędna w dalszej części kursu. Przykład takiej definicji można znaleźć poniżej:
Materiały dodatkowe - definicja potęgi o wykładniku rzeczywistym (kliknij tutaj jeżeli chcesz rozwinąć)
Niech \(a\) będzie dodatnią liczbą rzeczywistą, \(x\in R \).
Oznaczmy: \(P=\{a^q\colon q\in Q \text{ oraz } q\leq x\}\).
Wtedy \(a^x\) definiujemy jako kres górny lub dolny zdefiniowanego zbioru:
\(a ^ { x } = \begin{cases} { sup(P) ,\qquad\text{dla } a>1} \\ { inf(P) ,\qquad \text{dla }a\leq 1} \end{cases}\)
Czyli \(a^x \) jest w pierwszym wypadku najmniejszą liczbą, która jest niemniejsza od każdej potęgi należącej do zbioru \(P\), a w drugim największą z nie większych od każdej potęgi z \(P\). W obu przypadkach istnienie liczby \(a^x\) zagwarantowane jest przez zupełność zbioru liczb rzeczywistych.
Zadanie do przemyślenia
Przy definiowaniu pojęcia potęgi o wykładniku naturalnym został użyty schemat definicji rekurencyjnej.
Które, z dotychczas znanych Ci pojęć matematycznych również zostały zdefiniowane w oparciu o ten schemat?