- Nauczyciel: Anna Wancław
- Nauczyciel: Piotr Grygiel
- Nauczyciel: Anna Golędzinowska
- Nauczyciel: Anna Golędzinowska
Warunki zaliczenia ćwiczeń wykonanie wszystkich opracowań z oceną pozytywną (min. 3.0) do opracowania 7 ćwiczeń.
Warunki zaliczenia przedmiotu obecność na wykładach zgodnie z zasadami ogólnymi PG, zaliczenie kolokwium końcowego (z oceną pozytywną min. 3.0) KOLOKWIUM TERMIN 0 ostatni wykład 09.06.2025
Zagadnienia wykładów:
W1 Wprowadzenie i Informacja przestrzenna i środowiskowa.
W 2 Dostępne publicznie platformy GIS
W 3 Krajobraz.
W 4 Podstawowe procesy przyrodnicze funkcjonowanie środowiska przyrodniczego.
W 5 Podstawowe pojęcia z zakresu przestrzeni fizyczno-geograficznej.
W 6 Dynamika i ewolucja środowiska przyrodniczego.
W 7 Główne cechy budowy geologicznej Ziemi, związek podłoża skalnego i rzeźby terenu.
W 8 Ocena warunków gruntowo-budowlanych.
W 9 Ocena rzeźby terenu .
W 10 Hydrologiczne uwarunkowania terenu, analiza wód śródlądowych i podziemnych.
W 11 Gleba, warunki glebowe. Właściwości i warunki przyrodnicze terenu decydujące o klasie bonitacyjnej gleb ornych.
W 12 Roślinność jako istotny element fizjonomii terenu.
W13 Formy ochrony przyrody.
W 14 Uwarunkowania przyrodnicze w systemie prawnym.
W 15 Kolokwium - zaliczenie
- Nauczyciel: Miłosz Marciniak

The concept of the lecture series for semester 6 is based on a holistic approach to architectural design, encompassing professional practice, environmental, and cultural aspects. The program will begin with an introduction to the building project, which will prepare students for independent and conscious project execution. Lectures on the urban context will focus on integrating projects with their surroundings, both in terms of public spaces and adjacent buildings. A key issue at the initial stage of design will be contemporary pro-ecological architecture, aimed at sensitizing students to sustainable solutions - from site location, functional program analysis, to the selection of technologies and materials. This approach will be extended into an introduction to Architectural Lighting Design. Specialized lectures will introduce the design of various objects - including architecture of public utility buildings and healthcare and wellness facilities. The next stage will shift the focus from the functional program to the aesthetic expression of the building and its façade. This will emphasize façade technologies (including the "fifth" façade), considering aesthetics and detailing. The final lecture will be a summarizing discussion linking architecture, and nature, addressing the role of architectural objects in urban and landscape contexts
- Nauczyciel: Paulina Duch-Żebrowska
- Nauczyciel: Agnieszka Gębczyńska-Janowicz
- Nauczyciel: Bogusława Konarzewska
- Nauczyciel: Justyna Martyniuk-Pęczek
- Nauczyciel: Lucyna Nyka
- Nauczyciel: Magdalena Podwojewska
- Nauczyciel: PIOTR SMOLNICKI
- Nauczyciel: Karolina Życzkowska

Koncepcja serii wykładów dla semestru 6 opiera się na holistycznym podejściu do projektowania architektonicznego, obejmującym praktykę zawodową, aspekty prośrodowiskowe i kulturowe. Program rozpocznie się od wprowadzenia do projektu budowlanego, które przygotuje studentów do samodzielnego i świadomego przeprowadzenia zadania projektowego. Wykłady dotyczące kontekstu urbanistycznego będą koncentrować się na integracji projektów z otoczeniem, zarówno w kontekście przestrzeni publicznych, jak i sąsiedniej zabudowy. Kluczowym zagadnieniem na początkowym etapie projektowania będzie także współczesna architektura proekologiczna, której omówienie uwrażliwi studentów na stosowanie zrównoważonych rozwiązań od lokalizacji obiektu na działce, poprzez analizę programu funkcjonalnego, aż po dobór technologii i materiałów. Specjalistyczne wykłady przybliżą tematykę projektowanych obiektów w różnych Katedrach oraz stworzą studentom okazję do zastanowienia się nad przyszłym tematem projektu dyplomowego. Zakres ten obejmie projektowanie przystani jachtowych istotnych ze względu na lokalizację naszej Uczelni a także obiektów służby zdrowia i wellness oraz placówek edukacyjnych, takich jak szkoły i przedszkola. Kolejnym etapem będzie koncentracja nie na programie, a na wyrazie estetycznym obiektu i skórze budynku. Tu istotne będzie przybliżenie technologii fasad (wraz z piątą fasadą) - uwzględniając estetykę i detal. Serię wykładów zakończy dyskusja łącząca architekturę, i naturę, podejmując kwestię roli obiektów architektonicznych w kontekście miejskim i krajobrazowym.
- Nauczyciel: Agnieszka Gębczyńska-Janowicz
- Nauczyciel: Bogusława Konarzewska
- Nauczyciel: Elżbieta Marczak
- Nauczyciel: Piotr Marczak
- Nauczyciel: Lucyna Nyka
- Nauczyciel: Magdalena Podwojewska
- Nauczyciel: PIOTR SMOLNICKI
- Nauczyciel: Joanna Wojtas
- Nauczyciel: Katarzyna Zielonko-Jung
- Nauczyciel: Karolina Życzkowska

[ENG] The aim of the classes is to familiarize students with theoretical and practical knowledge about participation in the processes of space design and planning. The course has been prepared to cover both activities carried out by local governments and grassroots non-governmental organizations. Practical classes are also an integral element of the course, preparing participants for the practical application of their knowledge.
[PL] Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą nt. partycypacji w procesach projektowania i planowania przestrzeni. Kurs został przygotowany tak, aby objąć zarówno działania realizowane przez samorządy jak i organizacji pozarządowe, działające oddolnie. Integralnym elementem kursu są także zajęcia praktyczne, przygotowujące uczestników do praktycznej aplikacji swojej wiedzy.
- Nauczyciel: Łukasz Pancewicz

Assessment criteria of the subject:
▪ written exam at the end of classes in june;
▪ presentation on a building constructed in
reinforced concrete technology;
▪ attendance in lectures.
- Nauczyciel: TOMASZ Zybała

- Nauczyciel: Najmeh Hassas
- Nauczyciel: TOMASZ Zybała

Structure, Organization, Classification, and Protection of Landscapes (priority landscape; landscape values; principles and problems of protecting various types of ecosystems and landscapes; regionalization of landscapes; threats to landscape resources; ecological structure of the landscape and landscape ecological systems; principles of conducting a landscape protection study; European Landscape Convention; landscape audit - concept and principles of implementation).
Forms of Nature Protection - their environmental role and place in the spatial planning system of the region: forms and programs of nature protection - principles and conditions of management; patches and ecological corridors - legal basis for designation, functions, structure, typology, threats, development in the zone and around ecological corridors in urbanized areas.
Degradation and Protection of Environmental Components (causes and sources of threats to the aquatic environment - types of pollution, principles of water management and forms of protection; pollution of marine waters - ship waste, oil spills, exploitation of seabed resources, storage of waste in the sea, legal regulations concerning the protection of the marine environment; causes and effects of degradation of the earth's surface and the atmospheric environment in urbanized areas; causes and effects of the destruction of forest and coastal ecosystems - directions of protection of forests and coastal areas used for tourism; reclamation and remediation of degraded and devastated areas).
Environmental Monitoring - the state of surface waters, underground waters, and the Baltic Sea; control of dumps; monitoring of port waters; monitoring: the surface of the earth, atmospheric air, noise, nature, ionizing radiation and electromagnetic fields, local systems for monitoring the state of the environment, integrated monitoring of the natural environment, National agri-environmental program.
- Nauczyciel: Miłosz Marciniak
- Nauczyciel: Robert Skrzypczyński

- Nauczyciel: Magdalena Szmytkowska
- Nauczyciel: Magdalena Szmytkowska

Specyfika organizacji i funkcjonowania terminali portowych i złożonego węzła transportowego jakim jest port morski poprzez wykonanie wstępnego projektu zagospodarowania wybranych terminali portowych na obszarze portu Zewnętrznego w Gdańsku.
- Nauczyciel: Karolina Krośnicka

Zasady projektowania terminali portowych: kontenerowych, masowych o dużych obrotach, paliw płynnych, ro-ro.
- Nauczyciel: Karolina Krośnicka

Problems of systemic and integrated design and planning of complex urban organisms. Challenges and trends in contemporary urban planning.
- Nauczyciel: Miguel Delso Páez
- Nauczyciel: Karolina Krośnicka