Losowanie i zaokrąglanie liczb
Losowanie i zaokrąglanie liczb
Przyda nam się do tworzenia różnych macierzy, no bo przecież ile można samemu wymyślać dane do zadań?!
Zadanie (8)
Wyczyść ekran oraz listę zmiennych. Na zajęciach będziemy często potrzebować liczb losowych, ich zaokrągleń, itd. Poniższe komendy będą wówczas szczególnie potrzebne:
>> A=rand(5) % macierz liczb losowych z przedziału (0,1) o wymiarach 5x5
>> A=rand(2,3) % macierz liczb losowych z przedziału (0,1) o wymiarach 2x3
>> A=randi(10,3,4) % liczby losowe całkowite (zakres od 1 do 10, ile na ile)
>> A=randn(2,3) % liczby losowe o rozkładzie Gaussa
>> A=(rand(2,3))*20 % macierz 2x3 liczb losowych z przedziału (0,20)
>> B=floor(A) % zaokrąglenie w dół
>> B=ceil(A) % zaokrąglenie w górę
>> B=round(A) % zaokrąglenie do najbliższej liczby całkowitej
>> A=rand(3)*10-5 % macierz 3x3 liczb losowych rzeczywistych z przedziału (-5,5)
>> A=round(rand(3)*10-5) % macierz 3x3 liczb losowych całkowitych z przedziału [-5,5]
Zadanie (9)
Stwórz wektor C, który ma 10 elementów i zawiera liczby losowe:
a) rzeczywiste z przedziału (2,4),
b) całkowite z przedziału [3,9],
c) rzeczywiste z przedziału (-2,-1),
d) całkowite z przedziału [-5,-3].
Odpowiedź
a)
>> C=rand(1,10)*2+2 % to nie jest jedyne możliwe rozwiązanie!
b)
>> C=randi(7,1,10)+2 % to nie jest jedyne możliwe rozwiązanie!
c)
>> C=rand(1,10)-2 % to nie jest jedyne możliwe rozwiązanie!
d)
>> C=randi(3,1,10)-6 % to nie jest jedyne możliwe rozwiązanie!