Zadanie (A)

Za pomocą polecenia subplot stwórz siatkę wykresów 2x3 zawierającą sześć wykresów różnych funkcji trygonometrycznych (secans i cosecans to też funkcje trygonometryczne!) w różnych dziedzinach. Każdy wykres powinien być odrysowany innym stylem i kolorem. Połowa wykresów ma być odrysowana funkcją plot, a połowa funkcją fplot. Nadaj wykresom odpowiednie legendy.

Rozwiązanie

>> subplot(2,3,1)

>> fplot('sin(x)',[-2*pi,2*pi],':g')

>> legend('sinus')

>> subplot(2,3,2)

>> fplot('cos(x)',[-4*pi,pi],'--b')

>> legend('cosinus')

>> subplot(2,3,3)

>> fplot('tan(x)',[-pi/4,pi/4],'-r')

>> legend('tangens')

>> subplot(2,3,4)

>> plot(csc([0.1:0.01:pi-0.1]),'.m')

>> legend('cosecans')

>> subplot(2,3,5)

>> plot(sec([-1.56:0.01:1.56]),'.k')

>> legend('secans')

>> subplot(2,3,6)

>> plot(cot([0.1:0.01:3.1]),'-c')

>> legend('cotangens')

 

Zadanie (B)

Za pomocą polecenia subplot stwórz siatkę wykresów 2x3 zawierającą pięć wykresów różnych funkcji anonimowych (zdefiniowanych przez Ciebie) w różnych dziedzinach. Jeden z wykresów ma obejmować dwie komórki w siatce wykresów. Każdy wykres powinien być odrysowany innym stylem i kolorem korzystając z fplot.

Rozwiązanie

>> fun1 = @(x) x^2-1;

>> fun2 = @(x) x^3+2*x;

>> fun3 = @(x) log(log(x));

>> fun4 = @(x) sqrt(abs(x^2-1));

>> fun5 = @(x) sqrt(log(x));

>> subplot(2,3,1)

>> fplot(fun1,[-5,5],'-r')

>> legend('x^2-1')

>> subplot(2,3,2)

>> fplot(fun3,[1,10],'--k')

>> legend('log(log(x))')

>> subplot(2,3,4)

>> fplot(fun4,[-10,10],':g')

>> legend('sqrt(abs(x^2-1))')

>> subplot(2,3,5)

>> fplot(fun5,[1,10],'-.m')

>> legend('sqrt(log(x))')

>> subplot(2,3,[3,6])

>> fplot(fun2,[-3,3],'-b')

>> legend('x^3+2*x')

Zadanie (C)

Znajdź wszystkie pierwiastki zespolone stopnia 6 z liczby 1 i umieść je w wektorze p. Następnie, stwórz pomocniczo wektor x zawierający części rzeczywiste pierwiastków i wektor y zawierający ich części urojone. Wyświetl w układzie współrzędnych znalezione pierwiastki korzystając z pomocniczych wektorów x i y, pamiętaj by wyświetlić je jako punkty niepołączone linią. Na tym samym wykresie narysuj okrąg o promieniu 1 i układ współrzędnych.

Rozwiązanie

>> p = roots([1,0,0,0,0,0,-1])

>> x = real(p)

>> y = imag(p)

>> plot(x,y,'b*')

>> hold on

>> ezplot('x^2+y^2-1')

>> quiver(-2,0,1,0,4,'LineWidth',2);

>> text(2.1,0,'x')

>> quiver(0,-2,0,1,4,'LineWidth',2);

>> text(0,2.1,'y')

>> axis equal

 

Zadanie (D)

Narysuj czerwony trójkąt równoramienny i fioletowy prostokąt o bokach a=5 i b=10 za pomocą funkcji plot a następnie za pomocą funkcji fill.

Rozwiązanie

>> plot([0,6,3,0],[0,0,4,0],'r-')

>> hold on

>> plot([8,13,13,8,8],[0,0,10,10,0],'m-')

>> figure

>> fill([0,6,3,0],[0,0,4,0], 'r');

>> hold on

>> fill([8,13,13,8,8],[0,0,10,10,0],'m')

 

Ostatnia modyfikacja: poniedziałek, 16.09.2013, 12:00 PM