Zmiany w polskim prawie wskazuje na konieczność realizacji zasad projektowania uniwersalnego w projektowaniu przestrzeni publicznej. Potrzeba dostosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami czy osób w podeszłym wieku wymaga poznania potrzeb  użytkowników, ale też poznania rozwiązań, które można zastosować w pomieszczeniach sanitarnych.  Osoby z niepełnosprawnością wskazują, że prawidłowo rozwiązana toaleta to podstawowa forma zapewnienia im niezależności i godności w realizacji podstawowych praw. W ramach zajęć studenci zapoznają się ze standardami projektowania pomieszczeń sanitarnych uwzględniających różnorodne potrzeby użytkowników.  Omówione będą parametry przestrzeni wspierające różnorodne potrzeby użytkowników np. sposoby transferu osób na wózku, kontrast barwny, warunki ergonomiczne osób niskorosłych, informacja uwzględniająca percepcję.

Współpracować będziemy z organizacjami osób z niepełnosprawnościami, aby praktycznie wybrać pomieszczenie do zaadaptowania na toaletę dla osób z niepełnosprawnością.

Zdobyte umiejętności pozwolą na zaprojektowanie przestrzeni toalety dla osób z niepełnosprawnościami w dowolnym obiekcie użyteczności publicznej – umiejętności przydatne w późniejszych projektach.

W trakcie zajęć 4-6 osobowe grupy studenckie stworzą ideową koncepcję „Fantastycznego Zielonego Miasta Ogrodu”, którą zaprezentują w wybranej formie podczas ostatnich zajęć. Proponowane formy prezentacji – poster, makieta, wizualizacja 3D, krótka scenka teatralna, prezentacja ppt itp. Projekt składać się będzie z siedmiu wymaganych elementów. Wszystkie elementy zostaną ocenione za oryginalność pomysłu i stopień dopracowania jego prezentacji, a całość projektu dodatkowo za spójność wszystkich elementów, oryginalność sposobu prezentacji oraz za to czy wszyscy członkowie zespołu biorą w niej udział. Dodatkowo każdy student zostanie oceniony za zaangażowanie w pracę nad projektem oraz współpracę w zespole.

Podczas zajęć studenci uzyskają wiedzę na temat koncepcji miast-ogrodów i ogrodów społecznych, a także „zielonych” rozwiązaniach przestrzeni miejskiej (farmy miejskie, ogrody wertykalne, zielone dachy itp.). Będą też uczestniczyć w ćwiczeniach koncepcyjno-projektowych, pomagających tworzyć kreatywne, nowe rozwiązania proekologiczne w mieście. Przedmiot składa się z 10 spotkań. Osiem z nich zostało podzielone na 3 część: Seminarium - wprowadzi merytorycznie temat i będzie inspiracją do dalszych działań. Twórcza rozgrzewka. Wprowadzenie nowych technik i narzędzi twórczego rozwiązywania problemów.

Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z projektowaniem wnętrz.
Studenci opracowywać będą projekty wnętrz dla istniejących mieszkań, zlokalizowanych na wybranych gdańskich blokowiskach.
Zajęcia odbywają się w trybie konsultacji i krótkich wykładów.

Pracę nad wnętrzami rozpoczniemy od zdefiniowania przyszłych użytkowników aby móc precyzyjnie odpowiedzieć na ich oczekiwania i potrzeby. Następnie przystąpimy do pracy nad układem funkcjonalno–przestrzennym, aby jak najlepiej odpowiedzieć na założenia projektu w ramach wybranych tematów. Kolejnymi etapami będzie przygotowanie inspiracji materiałowych i kolorystycznych w formie moodboardów oraz opracowanie koncepcji projektowej i projektu końcowego.

Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z projektowaniem wnętrz.
Studenci opracowywać będą projekty wnętrz dla istniejących mieszkań, zlokalizowanych na wybranych gdańskich blokowiskach.
Zajęcia odbywają się w trybie konsultacji i krótkich wykładów.

Pracę nad wnętrzami rozpoczniemy od zdefiniowania przyszłych użytkowników aby móc precyzyjnie odpowiedzieć na ich oczekiwania i potrzeby. Następnie przystąpimy do pracy nad układem funkcjonalno–przestrzennym, aby jak najlepiej odpowiedzieć na założenia projektu w ramach wybranych tematów. Kolejnymi etapami będzie przygotowanie inspiracji materiałowych i kolorystycznych w formie moodboardów oraz opracowanie koncepcji projektowej i projektu końcowego.

Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z projektowaniem wnętrz.
Studenci opracowywać będą projekty wnętrz dla istniejących mieszkań, zlokalizowanych na wybranych gdańskich blokowiskach.
Zajęcia odbywają się w trybie konsultacji i krótkich wykładów.

Pracę nad wnętrzami rozpoczniemy od zdefiniowania przyszłych użytkowników aby móc precyzyjnie odpowiedzieć na ich oczekiwania i potrzeby. Następnie przystąpimy do pracy nad układem funkcjonalno–przestrzennym, aby jak najlepiej odpowiedzieć na założenia projektu w ramach wybranych tematów. Kolejnymi etapami będzie przygotowanie inspiracji materiałowych i kolorystycznych w formie moodboardów oraz opracowanie koncepcji projektowej i projektu końcowego.

Projektowanie urbanistyczne II dla IV semestru, którego tematem będzie zaprojektowanie nowego, nastawionego na transport zbiorowy założenia urbanistycznego w miejscu tzw. Węzła Kliniczna przy SKM Politechnika.

Prowadzący zajęcia:

  • dr inż. arch. Piotr Marek Smolnicki
  • dr inż. arch. Tomasz Rozwadowski

Celem kursu jest przybliżenie zagadnień związanych z projektowaniem wnętrz.
Studenci opracowywać będą projekty wnętrz dla istniejących mieszkań, zlokalizowanych na wybranych gdańskich blokowiskach.
Zajęcia odbywają się w trybie konsultacji i krótkich wykładów.

Pracę nad wnętrzami rozpoczniemy od zdefiniowania przyszłych użytkowników aby móc precyzyjnie odpowiedzieć na ich oczekiwania i potrzeby. Następnie przystąpimy do pracy nad układem funkcjonalno–przestrzennym, aby jak najlepiej odpowiedzieć na założenia projektu w ramach wybranych tematów. Kolejnymi etapami będzie przygotowanie inspiracji materiałowych i kolorystycznych w formie moodboardów oraz opracowanie koncepcji projektowej i projektu końcowego.

Kurs dla studentów 4 semestru studiów inżynierskich na Wydziale Architektury

Kurs dla studentów 4 semestru studiów inżynierskich na Wydziale Architektury

Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z kształtowaniem zespołów zabudowy mieszkaniowo – usługowej.

Zajęcia będą prowadzone jako zintegrowane projektowanie architektoniczno – urbanistyczne i będą polegały na realizacji zadania konkursowego w postaci opracowania koncepcji zespołu mieszkaniowo – usługowego.

PROJEKT ARCHITEKTONICZNY IV, SEM. IV, 2023/2024

PROJEKT BUDYNKU MIESZKALNEGO WIELORODZINNEGO Z GARAŻEM PODZIEMNYM ORAZ FUNKCJĄ TOWARZYSZĄCĄ Z ELEMENTAMI WNĘTRZ

PROBLEMATYKA ZAJĘĆ:

Problematyka zajęć dotyczy szeroko pojętej tematyki projektowania zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Skupia się na kluczowych aspektach, takich jak podstawowe zasady tworzenia budynków mieszkalnych, które nie tylko spełniają funkcje użytkowe, ale także wzbogacają przestrzeń miejską. Istotne są tu takie elementy, jak tworzenie harmonijnych relacji pomiędzy różnymi składnikami przestrzeni, zrozumienie i docenienie kontekstu kulturowego oraz przestrzennego, które mają fundamentalne znaczenie dla kształtowania tożsamości miejsca. Ponadto, nacisk kładziony jest na kreowanie wartości estetycznych i praktycznych w projektowaniu.

 

W trakcie zajęć 4-6 osobowe grupy studenckie stworzą ideową koncepcję „Fantastycznego Zielonego Miasta Ogrodu”, którą zaprezentują w wybranej formie podczas ostatnich zajęć. Proponowane formy prezentacji – poster, makieta, wizualizacja 3D, krótka scenka teatralna, prezentacja ppt itp. Projekt składać się będzie z siedmiu wymaganych elementów. Wszystkie elementy zostaną ocenione za oryginalność pomysłu i stopień dopracowania jego prezentacji, a całość projektu dodatkowo za spójność wszystkich elementów, oryginalność sposobu prezentacji oraz za to czy wszyscy członkowie zespołu biorą w niej udział. Dodatkowo każdy student zostanie oceniony za zaangażowanie w pracę nad projektem oraz współpracę w zespole.

Podczas zajęć studenci uzyskają wiedzę na temat koncepcji miast-ogrodów i ogrodów społecznych, a także „zielonych” rozwiązaniach przestrzeni miejskiej (farmy miejskie, ogrody wertykalne, zielone dachy itp.). Będą też uczestniczyć w ćwiczeniach koncepcyjno-projektowych, pomagających tworzyć kreatywne, nowe rozwiązania proekologiczne w mieście. Przedmiot składa się z 10 spotkań. Osiem z nich zostało podzielone na 3 część: Seminarium - wprowadzi merytorycznie temat i będzie inspiracją do dalszych działań. Twórcza rozgrzewka. Wprowadzenie nowych technik i narzędzi twórczego rozwiązywania problemów.

Zadaniem jest zaprojektowanie i wykonanie, w ramach pracy zespołowej, malarstwa ściennego w budynku WZiE PG.

Treści przedmiotu/harmonogram zajęć:  

1. Grafika. Kompozycja achromatyczna w kontraście bieli i czerni z użyciem form organicznych, geometrycznych lub mieszanych. Realizacja graficzna ma być indywidualną ekspresją na tematy subiektywne lub odnoszące się do aktualnej sytuacji społecznej lub politycznej. Praca może być realistyczna lub abstrakcyjna. Pod względem formalnym punktem wyjścia do zaprojektowania grafiki jest kwadrat o bokach 47x47cm.Trzeba go podzielić na dowolną ilość elementów. Z uzyskanych części należy zbudować kompozycję z wykorzystaniem ogólnych zasad kompozycji plastycznej. W kompozycji powinny zostać wykorzystane wszystkie elementy uzyskane z podziału kwadratu.

2. Kolor. Interpretacja poprzedniej pracy. Zamiana bieli i czerni na kolor. Poprzez zastosowanie koloru następuję zmiana wcześniejszych układów kompozycyjnych. Kolor ma również wpływ na przekazywanie znaczeń. W pracy można stosować różne techniki, również mieszane.

3. Forma przestrzenna. Wynikiem analizy całego procesu przekształceń są prace z pogranicza architektury, rzeźby i sztuki użytkowej, formy wolnostojące lub unoszącej się w przestrzeni. Technika dowolna. Proponowane materiały: szkło, metal, drewno, kamień, gips, tekstylia, techniki mieszane, wydruk trójwymiarowy, itp.

Kurs dotyczący zajęć prowadzonych z udziałem przedstawicieli Gdańskie Wody Sp. z o.o. Zajęcia z zakresu zagospodarowania wód deszczowych, w kontekście projektu zagospodarowania terenu i uzgadniania dokumentacji projektowej, w celu uzyskania pozwolenia na budowę.

Podczas zajęć skupiać będziemy się na projektowaniu ukształtowania terenu pod kątem naturalnego, grawitacyjnego spływu wód deszczowych i zagospodarowaniu ich w zagłębieniach terenowych.