Zapraszamy na projekt fakultatywny

“From place to city: constructing collectively the habitat” - workshop

Elective design I - Seminars & assignments: 30 h

Teachers:

dr inż. arch. Justyna Borucka

dr inż. arch. Piotr Czyż

dr inż. arch. Weronika Mazurkiewicz

Zmiany w polskim prawie wskazuje na konieczność realizacji zasad projektowania uniwersalnego w projektowaniu przestrzeni publicznej. Potrzeba dostosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami czy osób w podeszłym wieku wymaga poznania potrzeb użytkowników i rozpoznania barier, które spotyka się w przestrzeni obiektów użyteczności publicznej. Na zajęciach rozważać będziemy metody dostosowania przestrzeni publicznej wspólnie z uczniami pomorskich szkół, którzy będą zgłaszać swoje zagadnienia w ramach konkursu „Wspólna przestrzeń – wspólna sprawa”. Będziemy pracować w formie warsztatów partycypacyjnych razem z uczniami i osobami z niepełnosprawnością, aby stworzyć koncepcję przestrzeni najbardziej przyjaznej wszystkim. Będą to plac miejski, ulica, park, plac zabaw/sportu, lub przestrzeń szkoły itd., zgłoszonych przez uczniów pomorskich szkół. Zajęcia odbywać się będą w formie warsztatów z elementami symulacji potrzeb osób z niepełnosprawnością i rzeczywistych potrzeb użytkowników. Zdobyte umiejętności pozwolą na poprawne audytowanie przestrzeni publicznej i prowadzenie procesu projektowego z zainteresowanymi użytkownikami przestrzeni. Wyniki projektowe będą prezentowane publiczne na wystawie końcowej. Planowany jest patronat Wojewody Województwa Pomorskiego.

Projektowanie urbanistyczne prowadzone z dr inż. arch. Łukaszem Bugalskim.

Teren projektowy: Dolny Sopot w kontekście całego miasta Sopot

Konsultacje dotyczące dyplomu inżynierskiego na Gospodarce Przestrzennej prowadzone przez dr inż. arch. Weronikę Mazurkiewicz.

wykłady z zakresu prawa budowlanego i innych aktów prawnych niezbędnych w procesie 
projektowania, uzyskiwania pozwolenia i realizacji obiektów

Transformacja obszaru peryferyjnego Gdańska. Opracowanie nowego programu funkcjonalno-przestrzennego nowego miasta. Badanie możliwości transformacji nowe struktury śródmiejskiej 

Prowadzący zajęcia: 

dr inż. arch. Joanna Bach-Głowińska

dr inż. Marek Izydor

 

Zajęcia kursowe w grupach. Tematyka zajęć jest dedykowana opracowanie projektu zagospodarowania przestrzeni miasta ywskazanej w Katalogu Gdańskich Przestrzni lokalnych.

 

Wykłady "Inżynieria miejska i drogowa" dla semestru VI prowadzone będą w sposób aktywizujący słuchaczy.

Wykłady z Inżynierii drogowej poruszają szerokie spektrum istotnych zagadnień związanych przedmiotem, począwszy od omówienia historycznych okoliczności powstania, rozwoju i dominacji współcześnie konwencjonalnego modelu, poprzez wskazanie nowego podejścia i standardów, podkreślenie znaczenia projektowania uniwersalnego, omówienie istotnych kwestii dotyczących bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa, aż po sposoby zarządzania zielenią, wodą w pasie drogowym i uspokajania ruchu.

Wykłady przebiegają w formie dyskusji na określone tematy. Omawiane tematy mogą być proponowane także przez studentów, jeśli jest to właściwe dla tematyki wykładów. Każdy student musi przeprowadzić jedną prezentację w semestrze. Każda prezentacja jest publicznie omawiana podczas wykładów.

Cel przedmiotu:  

Celem wykładów jest przygotowanie studentów do profesjonalnego rozumienia, umiejętności prowadzenia dyskusji oraz projektowego stosowania rozwiązań z zakresu inżynierii drogowej. Rezultatem dydaktycznym jest nauczenie studentów używania poprawnych terminów, rozumienia zależności między konkretnymi potrzebami, zastosowanymi rozwiązaniami i osiągniętymi efektami.

Przebieg wykładów:

Wykłady trwają dwie godziny lekcyjne, w trakcie których:

-   w pierwszej godzinie wysłuchiwana jest prezentacja na wybrany temat związany z zakresem przedmiotu zajęć – poszczególne wątki prezentacji są wspólnie dyskutowane, co ma na celu aktywizację grupy oraz podkreślenie tych wątków, które wymagają szczególnej uwagi, omówienia oraz rozwinięcia ad hoc;

-   w drugiej godzinie, wykorzystując atmosferę dyskusji i zaangażowanie studentów, poruszane są wybrane kwestie merytoryczne – studenci wspólnie z prowadzącym dokonują interpretacji poruszanych kwestii merytorycznych.

 

Wybrane tematy:

- przedstawienie, porównanie i wyjaśnienie podstawowych pojęć;

- krótki rys historyczny powstania i rozwoju współczesnej ulicy, jako drogi zdominowanej przez ruch kołowy;

- przegląd i wyjaśnienie znaczenia dokumentów międzynarodowych, krajowych i lokalnych;

- zasady projektowania uniwersalnego;

- różne podejścia do procesu projektowego;

- omówienie istotnych elementów składowych projektów inżynieryjnych: oświetlenia, zieleni, zarządzania wodą, postoju i parkowania;

- sposoby zarządzenia ruchem, takie jak uspokajanie ruchu drogowego;

- relacje pomiędzy intensywnością zabudowy a infrastrukturą transportową;

- omówienie kluczowych zasad oraz paradoksów i praw nieintuicyjnych związanych z infrastrukturą transportową.

Projektowanie urbanistyczne IV na semestrze VI, którego tematami będą:

  • front wodny Nowego Portu i jego połączenie z dzielnicą i miastem
  • Orunia od nowej PKM Trakt Św. Wojciecha w kierunku Śródmieścia

 

Prowadzący zajęcia:

  • dr inż. arch. Piotr Marek Smolnicki
  • dr inż. arch. Tomasz Rozwadowski

Cel przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką planowania złożonych organizmów miejskich na przykładzie obszarów problemowych Aglomeracji Gdańskiej. Zadaniem do wykonania jest koncepcja urbanistyczna obszaru problemowego. Studenci zapoznają się z koniecznością systemowego i zintegrowanego planowania i projektowania urbanistycznego, z uwzględnieniem uwarunkowań i potencjału struktur miejskich, oraz potrzebą przeciwdziałania zmianom klimatu, w różnych skalach.

Krótki opis problematyki zajęć:
Transformacja obszarów rozwojowych Gdańska. Dogęszczanie tkanki
miejskiej nową zabudową usługową, mieszkaniową i przemysłową.
Projektowanie wielofunkcyjnych struktur miejskich, nowych przestrzeni publicznych oraz systemów przyrodniczych w istniejącej i tworzonej tkance miejskiej, w tym pomiędzy dzielnicami i w skali miasta. Rewitalizacja dzielnic mieszkalnych w obliczu zmian klimatu. Tworzenie wielofunkcyjnych waterfrontów, pokonywanie barier, scalanie miasta.

Obszary projektowe:
Gdańsk Nowy Port – wykorzystanie nadwodnego potencjału dzielnicy, walorów historycznych i krajobrazowych dla tworzenia nowego wizerunku dzielnicy, rekultywacja terenów zdegradowanych, zmiana funkcji obszarów, dogęszczanie tkanki.
Gdańsk Brzeźno - kształtowanie waterfrontu rekreacyjnego, wykorzystanie dziedzictwa przyrodniczego i krajobrazu dla kreowania atrakcyjnego wizerunku nowoczesnej dzielnicy.

Treści przedmiotu /harmonogram zajęć z projektowania
Zajęcia projektowe obejmują:
• Wieloaspektową analizę struktury funkcjonalno-przestrzennej dzielnicy na tle miasta i aglomeracji.
• Określenie wartości i problemów dzielnicy.
• Propozycję wizji przekształceń́ dzielnicy w obliczu zmiany klimatu, wraz z makietą roboczą.
• Koncepcję zagospodarowania dzielnicy uzupełnioną trzecim wymiarem, w tym makietą.
• Detal urbanistyczny- propozycja rozwiązania dla wybranego fragmentu przestrzeni.
Większość opracowań sporządza 4-5 osobowy zespół. Istotne etapy kończą się przeglądami i prezentacjami prac.

Przedmiot obejmuje „Teorię Projektowania Urbanistycznego IV” (wykłady) oraz „Projektowanie Urbanistyczne IV” (projekt). Studenci zapoznają się z teoretycznymi podstawami urbanistyki oraz z problemami i trendami projektowania złożonych struktur miejskich w różnych skalach, z potrzebą podejścia systemowego i interdyscyplinarnego.

Pierwszy wykład odbędzie się we wtorek, dnia 27 lutego 2024 r., od godz. 17.15 do 19.00, online. Link do wykładu jest zamieszczony na eNauczaniu. Proszę wszystkich o zalogowanie się do wykładu o 17.00, aby sprawdzić, czy wszystko działa. W razie problemów będzie kwadrans na ich rozwiązanie.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką planowania i projektowania rozwoju złożonych organizmów miejskich, z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań i potencjałów, badanych w różnych skalach, na przykładzie dzielnic mieszkaniowych i obszarów problemowych dużych miast. Celem jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z systemowym i zintegrowanym planowaniem i projektowaniem urbanistycznym wielofunkcyjnych zespołów miejskich.

Treści wykładów "Teoria Projektowania Urbanistycznego IV":

Cechy i funkcje współczesnego miasta. Specjaliści zajmujący się miastem. Cel działania urbanisty. Struktura funkcjonalno-przestrzenna, infrastruktura społeczna, system przyrodniczy, dziedzictwo kulturowe, krajobraz miasta. Współczesne zjawiska i problemy rozwoju miast; działania na rzecz ich rozwiązywania. Zarys rewitalizacji miast. Przykłady. Eco-miasta przyszłości. Podstawy planowania przestrzennego na poziomie miejskim.

Wykłady (15 godz.) prowadzi prof. dr hab. inż. arch. Aleksandra Sas-Bojarska.

Egzamin zaliczający wykłady odbędzie się w ustalonym ze studentami terminie w maju 2024 r, online. Czas trwania egzaminu (dostęp do okienka dla konkretnej osoby) wynosi 15 minut. Forma egzaminu - test wyboru składający się z 14-stu pytań. Z czterech odpowiedzi na każde pytanie tylko jedna jest właściwa. Do odpowiedzi na kolejne pytania będzie można powrócić i je skorygować, ale w czasie trwania egzaminu.  Aby zaliczyć egzamin, należy zdobyć 50% punktów. Ocena zależy od ilości zdobytych punktów procentowych: 90-100 % - bdb, 80-89 % - db plus, 70-79 % -db, 60-69 % - dost plus, 50-59% - dost, 0-49,99 % -ndst.

Przedmiotem zajęć jest wykonanie uproszczonej inwentaryzacji urbanistycznej,  prezentujących studium zabudowy i wnętrz urbanistycznych wskazanego fragmentu przestrzeni miasta.

Prowadzący: dr inż. arch. Weronika Mazurkiewicz i dr inż. arch. Justyna Breś

Teren projektowy: Gdańsk Stogi

Kurs założony do przekazywania informacji o przedmiocie studentom sem. 6 zapisanym na projektowanie przeddyplomowe do Katedry Projektowania Środowiskowego 

Tematyka zajęć podejmuje zagadnienia z architektury krajobrazu potrzebne w pracy architekta. Na wykładach przekazywane są podstawowe informacja z zakresu teorii i historii architektury krajobrazu, projektowania w krajobrazie miasta, dendrologii, ochrony krajobrazu, zarządzania krajobrazem, technik graficznych, nowoczesnych technologii oraz psychologii zieleni. W trakcie kursy studenci mają  również możliwość przedstawiania i dyskutowania tematów znajdujących się w kręgu ich zainteresowań. 

Kurs przeznaczony dla studentów realizujących przedmiot Projekt Przeddyplomowy w Studio Architektury Krajobrazów Nadwodnych w semestrze letnim 2023/2024

Seminaria przeddyplomowe dotyczyć będą tematyki związanej z opracowywaniem projektu przeddyplpmowego, w tym części ideowej (analiza wybranego dzieła sztuki, filmu, ksiażki jako strefa inspiracji z innej dziedziny), i analitycznej - w tym z zakresu analizy działki oraz analizy funckjonalno - przestrzennej obiektów; ponadto poruszane będą zagadnienia prawne ( w tym ewakuacja) i inne  zagadnienia funkcjonalne (gastronomia, sanitariaty), a także analizy obiektów pod kątem rozwiązań zielonych i proekologicznych.