Problematyka zajęć będzie dotyczyć zakresu stosowania nowoczesnych narzędzi cyfrowych w procesach projektowych.  Tematyka zajęć zostanie podzielona na bloki tematyczne dotyczące zastosowania różnych narzędzi.           

Moduł 1. Modelowanie oraz 3D printing  Zastosowanie technik druku 3D w technologii FFF na drukarkach Ender 5 plus pozwoli na materializację projektów architektonicznych opracowanych w poprzednich semestrach. Dzięki zastosowaniu programu Rhino 7 możliwa będzie pełna kontrola nad procesowanym projektem, w tym uzupełnienia i postprocessing modeli 3D. Dzięki oprogramowaniu Cura 3D możliwe będzie zamienienie geometrii 3D na gcode, przy pełnej kontroli wszystkich parametrów wydruku.             

Moduł 2. Skaning laserowy, fotogrametria oraz procesowanie chmur punktów.  Dzięki użyciu skanera laserowego Faro Focus 70, możliwe będzie stworzenie chmury punktów badanego obiektu architektonicznego, jakim będzie kościół Św. Mikołaja w Gdańsku. W module również przewidziano użycie aparatów fotograficznych oraz drona  DJI Mavic 3 Pro, w celu wykonania teksturowanego modelu 3d bazującego na technikach fotogrametrii, oraz również post produkcji zebranego materiału (Metashape/3DF Zephyr) w celu wykonania wysokiej jakości modelu 3D.             

Moduł 3. Techniki Wirtualnej rzeczywistości (VR) w wizualizacji koncepcji architektonicznych.  Zastosowanie technik wizualizacji w postaci technologii wirtualnej rzeczywistości umożliwi immersyjne zwiedzanie obiektów architektonicznych opracowywanych przez studentów na poprzednich latach edukacji ale również wizualizacje materiału zebranego w toku kursu. 

Krótki opis problematyki zajęć:

Rozwój cywilizacyjny, ale też zmieniające się potrzeby użytkowników wymuszają na projektantach tworzenie przestrzeni włączającej społecznie, inkluzywnej, czyli takiej która będzie odpowiadać na potrzeby różnych użytkowników. Pod pojęciem inkluzji kryje się trend projektowania, który uwzględnia możliwość dostosowania przestrzeni zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.  W rozważaniu są prawa człowieka i jego prawo do korzystania z przestrzeni publicznej na równych zasadach z innymi.  Odpowiedzialnością projektanta jest ograniczenie wykluczenia społecznego z uwagi na szczególne potrzeby użytkowników. Na zajęciach rozważać będziemy metody dostosowania przestrzeni publicznej wspólnie z uczniami gdyńskich szkół, którzy będą zgłaszać swoje zagadnienia w ramach konkursu „Wspólna przestrzeń – wspólna sprawa”. Będziemy pracować w formie warsztatów partycypacyjnych razem z uczniami i osobami z niepełnosprawnością, aby stworzyć koncepcję przestrzeni najbardziej przyjaznej wszystkim. Będą to plac miejski, ulica, park, plac zabaw/sportu, lub przestrzeń szkoły itd. Inkluzja w przestrzeni to świadome projektowanie przestrzeni, w której gwarantuje się integrację. Inkluzja ma realny wpływ na budowanie lepszej jakości życia i rozwój miast 3.0 tzw. miast wrażliwych.  Na zajęciach pracować będziemy zgodnie z metodologią Design Thinking. Zajęcia odbywać się będą w formie warsztatów z elementami symulacji potrzeb użytkowników.

Projekt fakultatywny na pierwszym semestrze mgr został podzielony tematycznie. Tematem niniejszego kursu jest poszukiwanie przestrzennych rozwiązań i wizji Nowej Biblioteki Politechniki Gdańskiej. Zmieniające się trendy szkolnictwa wyższego, rozwój nowych kierunków nauki, dynamiczna ewolucja wydziałów, a także postępująca transformacja sposobów utrwalania i przekazywania wiedzy nieuchronnie prowadzą do zmiany funkcji bibliotek, szczególnie tych, znajdujących się na kampusach uniwersyteckich. Niegdysiejsza świątynia wiedzy ze sterylnymi strefami pracy cichej, dzisiaj przeistacza się w pulsujący ośrodek wymiany wiedzy i doświadczenia, na różnych poziomach postrzegania oraz ze zróżnicowanym programem funkcjonalno-użytkowym, umożliwiając zarówno szeroki dostęp do archiwalnych fizycznych woluminów jak i oferując wiedzę w postaci multimedialnych doświadczeń, korzystających z najnowszych zdobyczy techniki. Pozostając otwartą na użytkowników nie tylko akademickich, ale na każdego. Przed studentami stoi wyzwanie stworzenia wizji Nowej Biblioteki Głównej Politechniki Gdańskiej.

Międzynarodowy Konkurs Arturbain.fr 2023/2024

Kurs przeznaczony dla studentów sem. 1 mgr realizujących w sem. zimowym 23/24 przedmiot Projekt Architektoniczno-urbanistyczny I w Katedrze Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych (SAKN i SAOZ) oraz Katedrze Urbanistyki i Projektowania Regionalnego

Kurs dotyczy przedmiotu projektowego na I semestrze studiów magisterskich na Wydziale Architektury. Przedmiot realizowany jest we współpracy Katedry Projektowania Środowiskowego (część architektoniczna) oraz Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego (część urbanistyczna).

W tym roku zajmujemy się Oksywiem w Gdyni - działaniami rewitalizacyjnymi w obrębie wybranych fragmentów dzielnicy (w zakresie urbanistyki) oraz projektem osiedla mieszkań dostępnych przy ulicy Dickmana.

Na zajęciach przewidziana jest realizacja projektu architektoniczno – urbanistycznego w formule konkursowej. Problematyka zajęć związana jest z planowaną rozbudową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej o linię południową. Projektowana linia PKM Południe będzie łączyć Śródmieście Gdańska z jego południowymi dzielnicami oraz sąsiadującymi z Gdańskiem gminami: Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. 

Projekt dotyczy kształtowania przystanków PKM na miarę XXI wieku na odcinku Gdańsk Śródmieście – Kowale, które mają stanowić węzły integrujące rozwiązania architektoniczne, urbanistyczne i komunikacyjne oddziałujące na sąsiadujące z nimi obszary, struktury miejskie i mieszkańców.

Wysoka jakość architektury, dbałość o walory przyrodnicze, uwzględnienie aspektów społecznych oraz wydobycie wartości kulturowych to działania wpływające na generowanie witalności przestrzeni miejskich, w tym związanych z lokalnym transportem kolejowym pasażerskim.

 

Projekt architektoniczno-urbanistyczny prowadzony jest wspólnie przez 2 zespoły - Katedrę Projektowania Środowiskowego z zakresie projektu architektonicznego oraz Katedrę Urbanistyki i Planowania Regionalnego w zakresie projektu urbanistycznego.

KSZTAŁTOWANIE RELACJI PORT – MIASTO

REWITALIZACJA MIASTA TOLKMICKO

Problematyka zajęć obejmuje szeroko pojęte kwestie rewitalizacji,
w tym zagadnienia związane z transformacją przestrzeni publicznych jednostek osadniczych położonych w strefie przybrzeżnej. Dotyczy projektowania rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo w obliczu zagrożeń hydrometeorologicznych.

Ważnym założeniem prowadzonych zajęć jest teoretyczne i praktyczne przybliżenie problematyki przekształcania istniejących struktur zlokalizowanych w przestrzeni nadwodnej, narażonej  na zagrożenia ze strony  wody.

W ramach zajęć opracowana zostanie koncepcja architektoniczno – urbanistyczna zagospodarowania fragmentu miasta Tolkmicko ze szczególnym uwzględnieniem strefy nadwodnej.

Projekt będzie składał się z części urbanistycznej oraz architektonicznej.

Projekt realizowany będzie w grupach kilkuosobowych.

Dzień dobry, witamy na stronie naszego kursu.

Będziemy zajęcia prowadzić przez platformę MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NmJkZTczMTEtN2FkNy00OTE4LWE1YWItN2MyNzk4NWRiZTQ3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2286760356-0022-486f-b793-a2d470bba5a5%22%2c%22Oid%22%3a%22744d498a-011e-4d0b-8a3d-08b49c9156ff%22%7d