- The aim of a team research project is to conduct a process in which Students will verify the research hypothesis set by the Client. For this purpose, the project may require the creation of a product, e.g. an application, a device and conducting appropriate research, analysis of results, etc. In the event that the University/Client shares confidential information (including data), the Students will be required to sign an undertaking to keep the information provided confidential. The mandatory result of the research project for projects with a research hypothesis is a report in the form of a publication formatted in accordance with the Elsevier template, prepared in English. For application projects, a report in the form of a patent application is also acceptable.
- The implementation of the research project is documented in the electronic system Moja PG/ZPB (https://moja.pg.edu.pl/auth/appjs/research-projects/project-topics?page=1&pageSize=10&sort=id&sortDirection=asc) by:
- Defining the topic and research hypothesis.
- Defining the schedule by specifying stages with control dates. The stages should correspond to tasks leading to the verification of the research hypothesis, e.g.: data collection, preparation/normalization/processing of data, design of the algorithm/solution, implementation of the solution, conducting experiments, analysis of results, verification of the hypothesis based on the obtained results, publication/report.
- Partial reports documenting the achievement of the stages from the schedule.
- Preparation of a poster (English) after the first and second semester informing about the performers, basic tasks and achieved results.
- Preparation of a report in the form of a publication according to the template (Elsevier) in English or a report in the form of a patent application.
Course coordinator:
Dr. Eng. Arch. Anna Orchowska (annsmoli@pg.edu.pl)
- Teacher: Anna Orchowska
Projekt architektoniczno-urbanistyczny prowadzony jest wspólnie przez 2 zespoły - Katedrę Projektowania Środowiskowego z zakresie projektu architektonicznego oraz Katedrę Urbanistyki i Planowania Regionalnego w zakresie projektu urbanistycznego.
- Teacher: Monika Arczyńska
- Teacher: Łukasz Pancewicz
- Teacher: Katarzyna Zielonko-Jung
Metodyka pracy naukowej 2024/25
- Teacher: Jakub Szczepański
- Teacher: AGNIESZKA Szuta
- Teacher: Piotr Lorens
- Teacher: Ksenia Piątkowska
LONDON RETROFIT: WESTMINSTER SITE ALLOCATION
Projekt w tym semestrze obejmie współpracę z City of London (część Westminster) w celu przeprowadzenia badań projektowych dotyczących rozwoju, architektury i rewitalizacji urbanistycznej centralnego obszaru wokół stacji Paddington. Projekt ten jest realizowany we współpracy z Bartlett School of Planning przy University College London (UCL) i University of Westminster.
- Teacher: Ksenia Piątkowska
- Teacher: Elżbieta Ratajczyk-Piątkowska
- Teacher: Marta Wojtkiewicz
- Teacher: Patryk Deniziak
- Teacher: Małgorzata Gordziej-Zagórowska
- Teacher: Agnieszka Błażko
- Teacher: Magdalena Rembeza
- Teacher: ANNA Rubczak
- Teacher: Małgorzata Skrzypek-Łachińska
- Teacher: Izabela Burda
- Teacher: Jacek Droszcz
- Teacher: Agnieszka Gębczyńska-Janowicz
- Teacher: Dorota Kamrowska-Załuska
- Teacher: Elżbieta Marczak
- Teacher: Piotr Marczak
- Teacher: WERONIKA Mazurkiewicz
- Teacher: Lucyna Nyka
Celem zespołowego projektu badawczego jest przeprowadzenie procesu, w ramach którego Studenci zweryfikują zadaną przez Klienta hipotezę badawczą. Projekt może wymagać do tego celu wykonania produktu np. aplikacji, urządzenia oraz przeprowadzenia odpowiednich badań, analizy wyników etc. W przypadku, gdy Uczelnia/Klient udostępniać będzie informacje poufne (w tym dane) wymagane będzie podpisanie przez Studentów zobowiązania do zachowania w poufności przekazanych informacji.
Obowiązkowym wynikiem projektu badawczego dla projektów z hipotezą badawczą jest raport w formie publikacji sformatowany zgodnie z szablonem Elsevier, przygotowany w języku angielskim. Dla projektów aplikacyjnych dopuszcza się również raport w formie zgłoszenia (wniosku) patentowego.
Realizacja projektu badawczego udokumentowana jest w systemie elektronicznym Moja PG/ZPB (https://moja.pg.edu.pl/auth/appjs/research-projects) poprzez:
- Zdefiniowanie tematu oraz hipotezy badawczej.
- Zdefiniowanie harmonogramu poprzez określenie etapów wraz z datami kontrolnymi. Etapy powinny odpowiadać zadaniom prowadzącym do weryfikacji hipotezy badawczej np.: zebranie danych, przygotowanie/normalizacja/obróbka danych, projekt algorytmu/rozwiązania, implementacja rozwiązania, przeprowadzenie eksperymentów, analiza wyników, weryfikacja hipotezy na bazie uzyskanych rezultatów, publikacja/raport.
- Raporty cząstkowe dokumentujące osiągnięcie etapów z harmonogramu.
- Opracowanie plakatu (w języku polskim i angielskim) po I i II semestrze informującym o wykonawcach, podstawowych zadaniach i osiągniętych rezultatach.
- Opracowanie raportu w formie publikacji wg szablonu (Elsevier) w języku angielskim lub raportu w postaci zgłoszenia (wniosku) patentowego.
W przypadku, gdy projekt kończy się wynikiem, który może być wykorzystany w dalszych pracach badawczych Uczelni lub firmy (w tym także np. aplikacją, która posłużyła do badań, weryfikacji hipotezy) oraz gdy Uczelnia lub firma i Studenci wyrażą taką wolę zawierana jest umowa o przeniesieniu praw majątkowych do wyników, które zostały uzyskane (pod koniec realizacji projektu badawczego).
Koordynator przedmiotu i osoba odpowiedzialna za kurs:
dr inż. arch. Anna Orchowska (annsmoli@pg.edu.pl)
- Teacher: JOANNA Badach
- Teacher: Justyna Borucka
- Teacher: Izabela Burda
- Teacher: Mateusz Gerigk
- Teacher: Agnieszka Gębczyńska-Janowicz
- Teacher: Anna Górka
- Teacher: Robert Idem
- Teacher: Rafał Janowicz
- Teacher: Dorota Kamrowska-Załuska
- Teacher: JOANNA Kowalewska
- Teacher: Agnieszka Kurkowska
- Teacher: Justyna Martyniuk-Pęczek
- Teacher: Lucyna Nyka
- Teacher: Anna Orchowska
- Teacher: Kacper Radziszewski
- Teacher: Piotr Samól
- Teacher: NATALIA Sokół
- Teacher: Dorota Wojtowicz-Jankowska
- Teacher: Marek Wysocki
- Teacher: Katarzyna Zielonko-Jung
- Teacher: Karolina Życzkowska
Kurs Problemy Dziedzictwa Architektonicznego i Urbanistycznego daje możliwość zapoznania się z politycznymi, ekonomicznymi i historycznymi uwarunkowaniami architektury polskiej w XIX i XX w. Na okres ten przypada m.in. upadek feudalizmu, rozkwit ery przemysłowej, narodziny modernizmu, czas totalitaryzmów oraz odbudowa Polski po II wojnie światowej. Wspomniane wydarzenia spowodowały głębokie zmiany w architekturze i świadomości ludzi na temat dziedzictwa kulturowego. Dlatego też celem kursu jest zaznajomić studentów z wzajemnymi relacjami między architekturą współczesną i historyczną.
- Teacher: Robert Hirsch
- Teacher: Bogumiła Mączkowska
- Teacher: Anna Orchowska
- Teacher: Jakub Szczepański
Problematyka zajęć będzie dotyczyć zakresu stosowania nowoczesnych narzędzi cyfrowych w procesach projektowych. Tematyka zajęć zostanie podzielona na bloki tematyczne dotyczące zastosowania różnych narzędzi.
Moduł 1. Modelowanie oraz 3D printing Zastosowanie technik druku 3D w technologii FFF na drukarkach Ender 5 plus pozwoli na materializację projektów architektonicznych opracowanych w poprzednich semestrach. Dzięki zastosowaniu programu Rhino 7 możliwa będzie pełna kontrola nad procesowanym projektem, w tym uzupełnienia i postprocessing modeli 3D. Dzięki oprogramowaniu Cura 3D możliwe będzie zamienienie geometrii 3D na gcode, przy pełnej kontroli wszystkich parametrów wydruku.
Moduł 2. Skaning laserowy, fotogrametria oraz procesowanie chmur punktów. Dzięki użyciu skanera laserowego Faro Focus 70, możliwe będzie stworzenie chmury punktów badanego obiektu architektonicznego, jakim będzie kościół Św. Mikołaja w Gdańsku. W module również przewidziano użycie aparatów fotograficznych oraz drona DJI Mavic 3 Pro, w celu wykonania teksturowanego modelu 3d bazującego na technikach fotogrametrii, oraz również post produkcji zebranego materiału (Metashape/3DF Zephyr) w celu wykonania wysokiej jakości modelu 3D.
Moduł 3. Techniki Wirtualnej rzeczywistości (VR) w wizualizacji koncepcji architektonicznych. Zastosowanie technik wizualizacji w postaci technologii wirtualnej rzeczywistości umożliwi immersyjne zwiedzanie obiektów architektonicznych opracowywanych przez studentów na poprzednich latach edukacji ale również wizualizacje materiału zebranego w toku kursu.
- Teacher: SZYMON Kowalski
- Teacher: Barbara Niedziela
Krótki opis problematyki zajęć:
Rozwój cywilizacyjny, ale też zmieniające się potrzeby użytkowników wymuszają na projektantach tworzenie przestrzeni włączającej społecznie, inkluzywnej, czyli takiej która będzie odpowiadać na potrzeby różnych użytkowników. Pod pojęciem inkluzji kryje się trend projektowania, który uwzględnia możliwość dostosowania przestrzeni zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. W rozważaniu są prawa człowieka i jego prawo do korzystania z przestrzeni publicznej na równych zasadach z innymi. Odpowiedzialnością projektanta jest ograniczenie wykluczenia społecznego z uwagi na szczególne potrzeby użytkowników. Na zajęciach rozważać będziemy metody dostosowania przestrzeni publicznej wspólnie z uczniami gdyńskich szkół, którzy będą zgłaszać swoje zagadnienia w ramach konkursu „Wspólna przestrzeń – wspólna sprawa”. Będziemy pracować w formie warsztatów partycypacyjnych razem z uczniami i osobami z niepełnosprawnością, aby stworzyć koncepcję przestrzeni najbardziej przyjaznej wszystkim. Będą to plac miejski, ulica, park, plac zabaw/sportu, lub przestrzeń szkoły itd. Inkluzja w przestrzeni to świadome projektowanie przestrzeni, w której gwarantuje się integrację. Inkluzja ma realny wpływ na budowanie lepszej jakości życia i rozwój miast 3.0 tzw. miast wrażliwych. Na zajęciach pracować będziemy zgodnie z metodologią Design Thinking. Zajęcia odbywać się będą w formie warsztatów z elementami symulacji potrzeb użytkowników.
- Teacher: JOANNA Kowalewska
- Teacher: Marek Wysocki
Projekt fakultatywny na pierwszym semestrze mgr został podzielony tematycznie. Tematem niniejszego kursu jest poszukiwanie przestrzennych rozwiązań i wizji Nowej Biblioteki Politechniki Gdańskiej. Zmieniające się trendy szkolnictwa wyższego, rozwój nowych kierunków nauki, dynamiczna ewolucja wydziałów, a także postępująca transformacja sposobów utrwalania i przekazywania wiedzy nieuchronnie prowadzą do zmiany funkcji bibliotek, szczególnie tych, znajdujących się na kampusach uniwersyteckich. Niegdysiejsza świątynia wiedzy ze sterylnymi strefami pracy cichej, dzisiaj przeistacza się w pulsujący ośrodek wymiany wiedzy i doświadczenia, na różnych poziomach postrzegania oraz ze zróżnicowanym programem funkcjonalno-użytkowym, umożliwiając zarówno szeroki dostęp do archiwalnych fizycznych woluminów jak i oferując wiedzę w postaci multimedialnych doświadczeń, korzystających z najnowszych zdobyczy techniki. Pozostając otwartą na użytkowników nie tylko akademickich, ale na każdego. Przed studentami stoi wyzwanie stworzenia wizji Nowej Biblioteki Głównej Politechniki Gdańskiej.
- Teacher: Jakub Gorzka
- Teacher: Lucyna Nyka
Międzynarodowy Konkurs Arturbain.fr 2023/2024
- Teacher: Izabela Burda
- Teacher: Łukasz Pancewicz
- Teacher: Dorota Wojtowicz-Jankowska
- Teacher: Magdalena Podwojewska
- Teacher: ANNA Rubczak
- Teacher: Agnieszka Błażko
- Teacher: Łukasz Bugalski
- Teacher: Magdalena Rembeza
- Teacher: Małgorzata Skrzypek-Łachińska