Semestr 2 i 3
- Teacher: Marta Jaskulska
- Teacher: Anna Górka
- Teacher: Mariya-Veronika Mochulska
- Teacher: Magdalena Szarejko
- Teacher: Anna Górka
- Teacher: Magdalena Szarejko
Prowadzący: A.Rubczak, P.Smolnicki
Celem zajęć jest zapoznanie studentów I roku studiów inżynierskich Gospodarki Przestrzennej z problematyką planowania rozwoju złożonych organizmów miejskich na przykładzie dzielnic mieszkaniowych i obszarów problemowych Aglomeracji Gdańskiej. Zadaniem do wykonania jest analiza i ogólna wizja urbanistyczna dzielnicy dużego miasta. Studenci zapoznają się z koniecznością podejścia systemowego i współpracy z różnymi specjalistami w podnoszeniu jakości struktur miejskich, z uwzględnieniem uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych, środowiskowych, kulturowych i krajobrazowych i potencjału struktur miejskich, badanych w różnych skalach.
Ćwiczenia projektowe obejmują:
- wieloaspektową analizę struktury funkcjonalno-przestrzennej wybranej dzielnicy oraz jej powiązań z otoczeniem
- określenie wartości i problemów dzielnicy
- propozycję ogólnej wizji przekształceń dzielnicy (wraz z uproszczoną makietą).
Ćwiczenia w formie seminarium stanowią uzupełnienie ćwiczeń projektowych. Podczas seminarium poszczególne grupy omawiają dobrane inspiracje ze świata, dotyczące wybranych problemów i zagadnień związanych z projektem. Mają one uzupełnić / wzbogacić projekty, nawiązując do najnowszych trendów urbanistycznych (takich jak projektowanie w odpowiedzi na zmiany klimatyczne, waterfronty wielofunkcyjne, systemy zieleni miejskiej).
- Teacher: ANNA Rubczak
- Teacher: PIOTR SMOLNICKI

Założenia:
Zajęcia bazują na indywidualnej i samodzielnej pracy studenta, wykorzystują nabytą przez niego wiedzę o terenie oraz jego obserwacje i spostrzeżenia udokumentowane zdjęciami i szkicami rysunkowymi. Sposób poznawania nie ma charakteru systematycznej pracy naukowej. Student pozostaje obserwatorem rejestrującym swoje wrażenia. Efektem jego pracy jest subiektywny zapis obserwacji przestrzennych, społecznych i kulturowych, które w trakcie zajęć poddawane są analizie i ocenie oraz stają się przedmiotem działań projektowych.
Cel kształcenia:
Celem zajęć jest rozumienie specyfiki i wiedza o krajobrazie oraz kształtowanie umiejętności definiowania, rozwiązywania i zapisu zagadnienia projektowego. Celem edukacyjnym programu jest kształtowanie postawy skierowanej ku ideom zrównoważonego rozwoju. Zajęcia mają wieloaspektowy charakter. Służą rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania i planowania w krajobrazie.
Obowiązująca obecnie doktryna zrównoważonego rozwoju oznacza zmianę priorytetu działań w przestrzeni z zachowawczej ochrony obiektów, miejsc i krajobrazów na ochronę przez adaptację i użytkowanie. Konsekwencją takiego ujęcia jest nacisk na skuteczność praktycznych działań projektowych a nie tylko na umiejętność przeprowadzenia klasycznych analiz przestrzennych i krajobrazowych. Wobec tego znaczenia nabiera umiejętność rozpoznawania relacji społecznych, kulturowych i ekonomicznych kształtujących strukturę przestrzenną oraz tkwiących w niej możliwości rozwojowych i adaptacyjnych.
Przebieg projektowania:
Studenci otrzymują informację o temacie i treści wszystkich zadań na początku semestru. Pozwala im to na ewentualne uzupełnienie potrzebnych w trakcie zajęć materiałów oraz na przygotowanie bieżących opracowań. Opracowanie nowego tematu poprzedza omówienie zagadnienia. Na każde zadanie przeznaczona jest w harmonogramie odpowiednia liczba godzin projektowych. Studenci pracują w trakcie zajęć samodzielnie, zgodnie z uzyskanymi wskazówkami.
Warunki zaliczenia:
Ocena z ćwiczeń na koniec semestru jest średnią wszystkich otrzymanych ocen. Oceniane będą: jakość merytoryczna treść opracowań i graficzna, trafność wyboru problemu projektowego, trafność rozwiązań projektowych, samodzielność i innowacyjność; terminowość pracy oraz postępy w pracy.
Kolokwium zaliczające wykłady.
Forma realizacji:
Przedmiot realizowany jest w formie pracy własnej studentów na zajęciach. Proces projektowania podzielony jest na etapy wg harmonogramu, w trakcie których studenci wykonują zadania cząstkowe, zgodnie z przyjętą metodą projektowania w kształtowaniu krajobrazu. Opracowania mają charakter indywidualny/grupowy. Efekty pracy studenci przedstawiają na kartkach białego papieru formatu A3 w układzie poziomym, uporządkowane w zestawach odpowiadających poszczególnym zadaniom. Dopuszczalna jest zróżnicowana technika opracowań: rysunek odręczny, fotografia, wizualizacja. Zajęcia prowadzone są w formie: prezentacji, dyskusji, korekty indywidualnej/grupowej.
- Teacher: Aleksandra Karpińska
- Teacher: Marta Koperska-Kośmicka
- Teacher: Magdalena Szarejko
Projektowanie oraz ćwiczenia
- Teacher: Magdalena Rembeza
- Teacher: Aleksandra Sas-Bojarska

Celem zajęć jest rozumienie specyfiki i wiedza o krajobrazie oraz kształtowanie umiejętności definiowania,
rozwiązywania i zapisu zagadnienia projektowego. Celem edukacyjnym programu jest kształtowanie
postawy skierowanej ku ideom zrównoważonego rozwoju. Zajęcia mają wieloaspektowy charakter. Służą
rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania i planowania w krajobrazie.
- Teacher: Aleksandra Karpińska
- Teacher: Marta Koperska-Kośmicka
Autorska propozycja zajęć:
Założenia:
Zajęcia bazują na indywidualnej i samodzielnej pracy studenta, wykorzystują nabytą przez niego wiedzę o terenie oraz jego obserwacje i spostrzeżenia udokumentowane zdjęciami i szkicami rysunkowymi. Sposób poznawania nie ma charakteru systematycznej pracy naukowej. Student pozostaje obserwatorem rejestrującym swoje wrażenia. Efektem jego pracy jest subiektywny zapis obserwacji przestrzennych, społecznych i kulturowych, które w trakcie zajęć poddawane są analizie i ocenie oraz stają się przedmiotem działań projektowych.
Cel kształcenia:
Celem zajęć jest rozumienie specyfiki i wiedza o krajobrazie oraz kształtowanie umiejętności definiowania, rozwiązywania i zapisu zagadnienia projektowego. Celem edukacyjnym programu jest kształtowanie postawy skierowanej ku ideom zrównoważonego rozwoju. Zajęcia mają wieloaspektowy charakter. Służą rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania i planowania w krajobrazie.
Obowiązująca obecnie doktryna zrównoważonego rozwoju oznacza zmianę priorytetu działań w przestrzeni z zachowawczej ochrony obiektów, miejsc i krajobrazów na ochronę przez adaptację i użytkowanie. Konsekwencją takiego ujęcia jest nacisk na skuteczność praktycznych działań projektowych a nie tylko na umiejętność przeprowadzenia klasycznych analiz przestrzennych i krajobrazowych. Wobec tego znaczenia nabiera umiejętność rozpoznawania relacji społecznych, kulturowych i ekonomicznych kształtujących strukturę przestrzenną oraz tkwiących w niej możliwości rozwojowych i adaptacyjnych.
Przebieg projektowania:
Studenci otrzymują informację o temacie i treści wszystkich zadań na początku semestru. Pozwala im to na ewentualne uzupełnienie potrzebnych w trakcie zajęć materiałów oraz na przygotowanie bieżących opracowań. Opracowanie nowego tematu poprzedza omówienie zagadnienia. Na każde zadanie przeznaczona jest w harmonogramie odpowiednia liczba godzin projektowych. Studenci pracują w trakcie zajęć samodzielnie, zgodnie z uzyskanymi wskazówkami. Prace zbierane są wraz z końcem zajęć. Każda praca jest oceniana oddzielnie.
Warunki zaliczenia:
Ocena z ćwiczeń na koniec semestru jest średnią wszystkich otrzymanych ocen. Oceniane będą: jakość merytoryczna treść opracowań i graficzna, trafność wyboru problemu projektowego, trafność rozwiązań projektowych, samodzielność i innowacyjność; terminowość pracy oraz postępy w pracy.
Kolokwium zaliczające wykłady.
Forma realizacji:
Przedmiot realizowany jest w formie pracy własnej studentów na zajęciach. Proces projektowania podzielony jest na etapy wg harmonogramu, w trakcie których studenci wykonują zadania cząstkowe, zgodnie z przyjętą metodą projektowania w kształtowaniu krajobrazu. Opracowania mają charakter indywidualny/grupowy. Efekty pracy studenci przedstawiają na kartkach białego papieru formatu A3 w układzie poziomym, uporządkowane w zestawach odpowiadających poszczególnym zadaniom. Dopuszczalna jest zróżnicowana technika opracowań: rysunek odręczny, fotografia, wizualizacja. Zajęcia prowadzone są w formie: prezentacji, dyskusji, korekty indywidualnej/grupowej.
Prezentacja semestralnych osiągnięć studentów odbywa się na zakończenie semestru w formie wystawy.
- Teacher: PIOTR Belter
- Teacher: Krzysztof Szarejko
- Teacher: Magdalena Szarejko
W trakcie semestru letniego należy uzgodnić zakres, skonsultować oraz wykonać ćwiczenie polegające na wykonaniu studium przestrzeni otwartej, jej charakterystycznych przekrojów i pierzei wraz z opisem zasad kształtowania nowej kubatury (brak propozycji zmian będzie równoznaczny z brakiem zaliczenia).
Opiekunem ćwiczeń jest dr inż. arch. Piotr Marek Smolnicki.
Ćwiczenia należy uzgodnić i konsultować w wyznaczonych godzinach konsultacji.
- Teacher: PIOTR SMOLNICKI
W trakcie semestru letniego należy uzgodnić zakres, skonsultować oraz wykonać ćwiczenie polegające na opisaniu i zinterpretowaniu przestrzeni ulicy lub placu.
Opiekunem ćwiczeń jest dr inż. arch. Piotr Marek Smolnicki.
Ćwiczenia należy uzgodnić i konsultować w wyznaczonych godzinach konsultacji.
- Teacher: PIOTR SMOLNICKI

Celem zajęć jest zapoznanie studentów I roku studiów inżynierskich Gospodarki Przestrzennej z problematyką planowania rozwoju złożonych organizmów miejskich na przykładzie dzielnic mieszkaniowych i obszarów problemowych Aglomeracji Gdańskiej. Zadaniem do wykonania jest analiza i ogólna wizja urbanistyczna dzielnicy dużego miasta. Studenci zapoznają się z koniecznością podejścia systemowego i współpracy z różnymi specjalistami w podnoszeniu jakości struktur miejskich, z uwzględnieniem uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych, środowiskowych, kulturowych i krajobrazowych i potencjału struktur miejskich, badanych w różnych skalach.
Ćwiczenia projektowe obejmują:
- wieloaspektową analizę struktury funkcjonalno-przestrzennej wybranej dzielnicy oraz jej powiązań z otoczeniem
- określenie wartości i problemów dzielnicy
- propozycję ogólnej wizji przekształceń dzielnicy (wraz z uproszczoną makietą).
Ćwiczenia w formie seminarium stanowią uzupełnienie ćwiczeń projektowych. Podczas seminarium poszczególne grupy omawiają dobrane inspiracje ze świata, dotyczące wybranych problemów i zagadnień związanych z projektem. Mają one uzupełnić / wzbogacić projekty, nawiązując do najnowszych trendów urbanistycznych (takich jak projektowanie w odpowiedzi na zmiany klimatyczne, waterfronty wielofunkcyjne, systemy zieleni miejskiej).
- Teacher: ANNA Rubczak
- Teacher: Aleksandra Sas-Bojarska

GP - sem.2 studia inż.
- Teacher: Małgorzata Rogińska-Niesłuchowska
