
The course covers the study of European Architecture in early modern period , focusing on different styles, architectural creations, and the architects who contributed to the history of architecture.
The course also aims to develop students' drawing and analytical skills to prepare them for a career in architecture.
- Nauczyciel: SZYMON Kowalski
- Nauczyciel: Bartosz Macikowski
- Nauczyciel: Barbara Niedziela
- Nauczyciel: Anna Orchowska
- Nauczyciel: Piotr Samól
- Nauczyciel: Maria Jolanta Sołtysik

Celem kursu Historia architektury i urbanistyki I jest zapoznanie studenta I semestru na I stopniu studiów z rozwojem architektury europejskiej w okresie nowożytnym w kontekście stylów, wybitnych dzieł architektonicznych i architektów oraz ich wkładu w rozwój historii architektury.
Kurs ma również na celu rozwijanie umiejętności rysunkowych i analitycznych studentów, aby przygotować ich do kariery w architekturze.
- Nauczyciel: SZYMON Kowalski
- Nauczyciel: Bartosz Macikowski
- Nauczyciel: Barbara Niedziela
- Nauczyciel: Anna Orchowska
- Nauczyciel: Piotr Samól
- Nauczyciel: Maria Jolanta Sołtysik
- Nauczyciel: Andrzej Gołębiewski
- Nauczyciel: Agnieszka Malinowska

Zadaniem kursu projektowania konserwatorskiego jest opracowanie projektu architektonicznego w oparciu o studium historyczne i autorską waloryzację konserwatorską obiektu/zespołu zabytkowego, a w konsekwencji uzyskanie wiedzy na temat architektonicznych i urbanistycznych uwarunkowań projektowania konserwatorskiego.
- Nauczyciel: Grzegorz Bukal
- Nauczyciel: Robert Hirsch
- Nauczyciel: Bartosz Macikowski
- Nauczyciel: Anna Orchowska
- Nauczyciel: Aleksander Piwek
- Nauczyciel: Piotr Samól
- Nauczyciel: Maria Jolanta Sołtysik

Projektowanie architektoniczne 1
Katedra Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych
Krótki opis problematyki zajęć:
Rozwinięcie umiejętności abstrakcyjnego myślenia przez wykorzystanie technik ekspresji graficznej i przestrzennej.
- Nauczyciel: Jakub Kołodziejczak
- Nauczyciel: AGNIESZKA Szuta

Celem kursu Historia architektury i urbanistyki I jest zapoznanie studenta I semestru na I stopniu studiów z rozwojem architektury europejskiej w starożytności i średniowieczu w kontekście stylów, wybitnych dzieł architektonicznych i architektów oraz ich wkładu w rozwój historii architektury.
Kurs ma również na celu rozwijanie umiejętności rysunkowych i analitycznych studentów, aby przygotować ich do kariery w architekturze.
- Nauczyciel: SZYMON Kowalski
- Nauczyciel: Bartosz Macikowski
- Nauczyciel: Barbara Niedziela
- Nauczyciel: Anna Orchowska
- Nauczyciel: Piotr Samól
- Nauczyciel: Maria Jolanta Sołtysik
Celem przedmiotu jest:
- wprowadzenie pojęć definiujących przestrzeń i związki w niej zachodzące
- wyjaśnienie zależności przestrzennych w projektowanych obszarach
- interpretacja przestrzenna i graficzna definicji określających relacje pomiędzy obiektami.
Projektowanie:
Praktyczne zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami kompozycji
architektonicznej.
Tworzenie płaskich i przestrzennych kompozycji ilustrujących związki zachodzące w przestrzeni.
Transformacja prostej formy przestrzennej i jej zapis w postaci rysunku
- Nauczyciel: Marta Koperska-Kośmicka
- Nauczyciel: Agnieszka Kurkowska

- Nauczyciel: Barbara Chomicka
- Nauczyciel: MICHAŁ Malewczyk
- Nauczyciel: Anna Wancław

- Nauczyciel: Jakub Kołodziejczak
- Nauczyciel: Agnieszka Malinowska
- Nauczyciel: Karolina Taraszkiewicz

Projektowanie architektoniczne 1
Katedra Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych
Krótki opis problematyki zajęć:
Rozwinięcie umiejętności abstrakcyjnego myślenia przez wykorzystanie technik ekspresji graficznej i przestrzennej.
- Nauczyciel: Jakub Kołodziejczak
- Nauczyciel: Tomasz Szymański

KATEDRA ARCHITEKTURY MIESZKANIOWEJ I UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
sem. I, r.a. 2023/2024
Prowadzący zajęcia:
dr inż. arch. Mateusz Gerigk
mgr inż. arch. Agnieszka Malinowska
- Nauczyciel: Mateusz Gerigk

- Nauczyciel: Barbara Chomicka
- Nauczyciel: MICHAŁ Malewczyk
- Nauczyciel: Anna Wancław

Celem przedmiotu jest:
- wprowadzenie pojęć definiujących przestrzeń i związki w niej zachodzące
- wyjaśnienie zależności przestrzennych w projektowanych obszarach
- interpretacja przestrzenna i graficzna definicji określających relacje pomiędzy obiektami.
Projektowanie:
Praktyczne zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami kompozycji
architektonicznej.
Tworzenie płaskich i przestrzennych kompozycji ilustrujących związki zachodzące w przestrzeni.
Transformacja prostej formy przestrzennej i jej zapis w postaci rysunku
- Nauczyciel: Alicja Karaś
- Nauczyciel: Marta Koperska-Kośmicka
- Nauczyciel: Agnieszka Kurkowska

- Nauczyciel: Bartosz Baranowski
- Nauczyciel: Bogusława Konarzewska
- Nauczyciel: MICHAŁ Kwasek

KATEDRA ARCHITEKTURY MIESZKANIOWEJ I UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
sem. I, r.a. 2022/2023
Prowadzący zajęcia:
dr inż. arch. Mateusz Gerigk
mgr inż. arch. Agnieszka Malinowska
PODSTAWA ZALICZENIA ZAJĘĆ Projekt Architektoniczny I
Podstawą zaliczenia jest:
– terminowe oddanie projektu Struktury przestrzenne i Projekt małego obiektu użyteczności publicznej.
– uzyskanie pozytywnych ocen z przeglądów i projektów
– systematyczne i efektywne uczestnictwo w zajęciach. Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione
Pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić. Student, który ma 7 nieobecności i więcej nie uzyskuje zaliczenia.
CZĘŚĆ PIERWSZA: STRUKTURY PRZESTRZENNE
Zadanie będą wykonywane w parach.
Pierwsze zajęcia wprowadzające (3.10.2022)
Omówienie tematyki zajęć, harmonogramu i zakresu opracowania. Wybór tematu do I części: Struktury Przestrzenne
I. Struktura przestrzenna zamknięta (10.10.2022)
Układ trzech dowolnych brył ilustrujący wybrane hasło; Format: 20x20 cm;
Materiały i narzędzia: tektura szara 20x20 cm, tektura biała gr. 1 mm, ekierki, nożyk, ołówek, gumka, klej UHU, magic lub vicol/introligatorski (CR).
II. Struktura przestrzenna otwarta (17.10.2022)
Układ szkieletowy otwarty ilustrujący wybrane hasło; Format: 20x20 cm;
Materiały i narzędzia: tektura szara 20x20 cm, patyczki, sznurek, drut, folia do bindowania, ekierki, nożyk, ołówek,
gumka, klej j.w.
III. Struktura przestrzenna wieloelementowa (24.10.2022)
Układ przestrzenny wieloelementowy zbudowany z pociętego arkusza tektury 20x20 cm, ilustrujący wybrane hasło;
Format 20x20 cm;
Materiały i narzędzia: Tektura szara 20x20 cm, tektura biała gr. 1 mm, ekierki, nożyk, ołówek, gumka, klej j.w.
IV. Struktura przestrzenna jednoelementowa (07.11.2022)
Struktura przestrzenna zbudowana z kartki papieru 20x20 cm, nacinanej i zaginanej, ilustrująca wybrane hasło;
Format 20x20 cm;
Materiały i narzędzia: Tektura szara 20x20 cm, papier ksero A4 biały, ekierki, nożyk, ołówek, gumka, klej do papieru.
V. Klauzura – omówienie części pierwszej – cyklu 4 struktur przestrzennych (14.11.2022).
ZAKRES OPRACOWANIA:
– zestaw 4 makiet z cyklu struktur przestrzennych
– wydruk na A3 ze zdjęciami 4 makiet, podpisany hasłem, imieniem i nazwiskiem, sem. i rok akademickim
– plik ze zdjęciami 4 makiet załączony do folderu dla przedmiotu Proj. Arch. I na platformie e-nauczanie
KRYTERIA OCENY
ZAKRES MERYTORYCZNY: kreatywność, myślenie abstrakcyjne, zgodność formy z hasłem.
PREZENTACJA: estetyka wykonania, czytelność formy, prawidłowe formułowanie wypowiedzi podczas prezentacji.
CZĘŚĆ DRUGA: TWÓRCZA INSPIRACJA – ROZPOZNANIE STYLU I METOD PROJEKTOWYCH ZNANYCH
ARCHITEKTÓW I PRÓBA NAWIĄZANIA POPRZEZ PROJEKT MAŁEGO OBIEKTU UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
Tematem projektu jest mały obiekt użyteczności publicznej: kwiaciarnia, kiosk lub przystanek autobusowy/ wiata, itp. inspirowany twórczością wybranego znanego architekta z XX lub XXI wieku.
Zadanie będą wykonywane w parach.
I. Wybór znanego architekta, podział na grupy jedno- lub dwu- osobowe (21.11.2022)
Zebranie przykładów, analiza i prezentacja charakterystyki twórczości wybranego architekta, praca
nad koncepcją obiektu
III. Rozwój koncepcji, rysunki i makieta robocza (28.11.2022)
IV. Analiza formy – praca nad makietą (05.12.2022)
V. Klauzura 1 – Idea – prezentacja pomysłu - koncepcja i makieta robocza (12.12.2022)
VI. Opracowanie formy użytkowej obiektu - praca nad rzutem i elewacjami (19.12.2022)
VII. Praca nad rysunkami perspektywicznymi/ w aksonometrii (02.01.2023) M.G.
VIII. Klauzura 2 – Wstępny układ kompozycyjny plansz, makieta (09.01.2023)
IX. Omówienie układu plansz, rysunków, makiety, ostatnie poprawki (16.01.2023)
X. Oddanie projektów, prezentacja, omówienie i ocena prac (23.01.2023)
Materiały i narzędzia: tektura biała gr. 1 mm, patyczki, folia do bindowania, pleksi, ekierki, nożyk, ołówek, gumka, klej UHU, magic lub vicol/introligatorski (CR)i in.
ZAKRES OPRACOWANIA:
– makieta zaprojektowanego małego obiektu użyteczności publicznej w skali 1:50 (ew. 1:20)
– plansza w formacie 50x70 cm – prezentacja charakterystyki twórczości wybranego architekta – baza inspiracji do projektowanej formy, analiza koncepcji projektu
– plansza /-e w formacie 50x70 cm – opracowanie projektu: rysunki w skali 1:50 (lub 1:20)– rzuty, elewacje,przekrój; oraz perspektywa projektu np. w programie sketchup ( może to być też kolaż, rysunek odręczny )
raz zdjęcia makiety.
– wydruk plansz pomniejszony do formatu A3
– pliki w jpg lub pdf plansz i zdjęcia z makiety - załączone do folderu dla przedmiotu Proj. Arch. I na platformie e-nauczanie
KRYTERIA OCENY:
ZAKRES MERYTORYCZNY: forma, funkcja, ergonomia, kreatywność, twórcza interpretacja formy wywodzącej się z inspiracji twórczością wybranego architekta, zgodność z wytycznymi
PREZENTACJA: estetyka wykonania makiety i plansz, kompozycja plansz, zawartość plansz, czytelność formy, prawidłowe formułowanie wypowiedzi podczas publicznej prezentacji.
- Nauczyciel: Mateusz Gerigk
- Nauczyciel: Agnieszka Malinowska

- Nauczyciel: Agnieszka Gębczyńska-Janowicz
- Nauczyciel: DARIA Pawlaczyk-Szymańska
- Nauczyciel: Karolina Taraszkiewicz
Projektowanie architektoniczne I, Grupa VI, 2022/23
- Nauczyciel: JOANNA Kowalewska
- Nauczyciel: Bartosz Macikowski
- Nauczyciel: AGNIESZKA Szuta

- Nauczyciel: Bartosz Baranowski
- Nauczyciel: Bogusława Konarzewska

Projektowanie architektoniczne 1
Katedra Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych
Krótki opis problematyki zajęć:
Rozwinięcie umiejętności abstrakcyjnego myślenia przez wykorzystanie technik ekspresji graficznej i przestrzennej.
- Nauczyciel: Jakub Kołodziejczak
- Nauczyciel: Tomasz Szymański