Zadaniem kursu projektowania konserwatorskiego jest opracowanie projektu architektonicznego w oparciu o studium historyczne i autorską waloryzację konserwatorską obiektu/zespołu zabytkowego, a w konsekwencji uzyskanie wiedzy na temat architektonicznych i urbanistycznych uwarunkowań projektowania konserwatorskiego.

Projektowanie architektoniczne 1
Katedra Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych

Krótki opis problematyki zajęć:
Rozwinięcie umiejętności abstrakcyjnego myślenia przez wykorzystanie technik ekspresji graficznej i przestrzennej.

Celem kursu Historia architektury i urbanistyki I jest zapoznanie studenta I semestru na I stopniu studiów z rozwojem architektury europejskiej w starożytności i średniowieczu w kontekście stylów, wybitnych dzieł architektonicznych i architektów oraz ich wkładu w rozwój historii architektury.

Kurs ma również na celu rozwijanie umiejętności rysunkowych i analitycznych studentów, aby przygotować ich do kariery w architekturze.

Celem przedmiotu jest:
- wprowadzenie pojęć definiujących przestrzeń i związki w niej zachodzące
- wyjaśnienie zależności przestrzennych w projektowanych obszarach
- interpretacja przestrzenna i graficzna definicji określających relacje pomiędzy obiektami.

Projektowanie:

Praktyczne zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami kompozycji
architektonicznej.
Tworzenie płaskich i przestrzennych kompozycji ilustrujących związki zachodzące w przestrzeni.
Transformacja prostej formy przestrzennej i jej zapis w postaci rysunku

Projektowanie architektoniczne 1
Katedra Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych

Krótki opis problematyki zajęć:
Rozwinięcie umiejętności abstrakcyjnego myślenia przez wykorzystanie technik ekspresji graficznej i przestrzennej.

KATEDRA ARCHITEKTURY MIESZKANIOWEJ I UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ

sem. I, r.a. 2023/2024

Prowadzący zajęcia:  

dr inż. arch. Mateusz Gerigk 

mgr inż. arch. Agnieszka Malinowska

 

 

Celem przedmiotu jest:
- wprowadzenie pojęć definiujących przestrzeń i związki w niej zachodzące
- wyjaśnienie zależności przestrzennych w projektowanych obszarach
- interpretacja przestrzenna i graficzna definicji określających relacje pomiędzy obiektami.

Projektowanie:

Praktyczne zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami kompozycji
architektonicznej.
Tworzenie płaskich i przestrzennych kompozycji ilustrujących związki zachodzące w przestrzeni.
Transformacja prostej formy przestrzennej i jej zapis w postaci rysunku

KATEDRA ARCHITEKTURY MIESZKANIOWEJ I UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ

sem. I, r.a. 2022/2023

Prowadzący zajęcia:  

dr inż. arch. Mateusz Gerigk 

mgr inż. arch. Agnieszka Malinowska

 

PODSTAWA ZALICZENIA ZAJĘĆ Projekt Architektoniczny I

Podstawą zaliczenia jest:

– terminowe oddanie projektu Struktury przestrzenne i Projekt małego obiektu użyteczności publicznej.

– uzyskanie pozytywnych ocen z przeglądów i projektów

– systematyczne i efektywne uczestnictwo w zajęciach. Dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione

Pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić. Student, który ma 7 nieobecności i więcej nie uzyskuje zaliczenia.

 

CZĘŚĆ PIERWSZA: STRUKTURY PRZESTRZENNE

Zadanie będą wykonywane w parach.

Pierwsze zajęcia wprowadzające (3.10.2022)

Omówienie tematyki zajęć, harmonogramu i zakresu opracowania. Wybór tematu do I części: Struktury Przestrzenne

I. Struktura przestrzenna zamknięta (10.10.2022)

Układ trzech dowolnych brył ilustrujący wybrane hasło; Format: 20x20 cm;

Materiały i narzędzia: tektura szara 20x20 cm, tektura biała gr. 1 mm, ekierki, nożyk, ołówek, gumka, klej UHU, magic lub vicol/introligatorski (CR).

II. Struktura przestrzenna otwarta  (17.10.2022) 

Układ szkieletowy otwarty ilustrujący wybrane hasło; Format: 20x20 cm;

Materiały i narzędzia: tektura szara 20x20 cm, patyczki, sznurek, drut, folia do bindowania, ekierki, nożyk, ołówek,

gumka, klej j.w.

III. Struktura przestrzenna wieloelementowa (24.10.2022)

Układ przestrzenny wieloelementowy zbudowany z pociętego arkusza tektury 20x20 cm, ilustrujący wybrane hasło;

Format 20x20 cm;

Materiały i narzędzia: Tektura szara 20x20 cm, tektura biała gr. 1 mm, ekierki, nożyk, ołówek, gumka, klej j.w.

IV. Struktura przestrzenna jednoelementowa (07.11.2022)

Struktura przestrzenna zbudowana z kartki papieru 20x20 cm, nacinanej i zaginanej, ilustrująca wybrane hasło;

Format 20x20 cm;

Materiały i narzędzia: Tektura szara 20x20 cm, papier ksero A4 biały, ekierki, nożyk, ołówek, gumka, klej do papieru.

V. Klauzura – omówienie części pierwszej – cyklu 4 struktur przestrzennych (14.11.2022). 

ZAKRES OPRACOWANIA:

– zestaw 4 makiet z cyklu struktur przestrzennych

– wydruk na A3 ze zdjęciami 4 makiet, podpisany hasłem, imieniem i nazwiskiem, sem. i rok akademickim

– plik ze zdjęciami 4 makiet załączony do folderu dla przedmiotu Proj. Arch. I na platformie e-nauczanie

 

KRYTERIA OCENY

ZAKRES MERYTORYCZNY: kreatywność, myślenie abstrakcyjne, zgodność formy z hasłem.

PREZENTACJA: estetyka wykonania, czytelność formy, prawidłowe formułowanie wypowiedzi podczas prezentacji.

 

CZĘŚĆ DRUGA: TWÓRCZA INSPIRACJA – ROZPOZNANIE STYLU I METOD PROJEKTOWYCH ZNANYCH

ARCHITEKTÓW I PRÓBA NAWIĄZANIA POPRZEZ PROJEKT MAŁEGO OBIEKTU UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ

Tematem projektu jest mały obiekt użyteczności publicznej: kwiaciarnia, kiosk lub przystanek autobusowy/ wiata, itp. inspirowany twórczością wybranego znanego architekta z XX lub XXI wieku.

Zadanie będą wykonywane w parach.

I. Wybór znanego architekta, podział na grupy jedno- lub dwu- osobowe (21.11.2022)

  Zebranie przykładów, analiza i prezentacja charakterystyki twórczości wybranego architekta, praca

  nad koncepcją obiektu

III. Rozwój koncepcji, rysunki i makieta robocza (28.11.2022)

IV. Analiza formy – praca nad makietą (05.12.2022) 

V. Klauzura 1 – Idea – prezentacja pomysłu - koncepcja i makieta robocza (12.12.2022)

VI. Opracowanie formy użytkowej obiektu - praca nad rzutem i elewacjami (19.12.2022) 

VII. Praca nad rysunkami perspektywicznymi/ w aksonometrii (02.01.2023) M.G.

VIII. Klauzura 2 – Wstępny układ kompozycyjny plansz, makieta (09.01.2023)

IX. Omówienie układu plansz, rysunków, makiety, ostatnie poprawki (16.01.2023)

X. Oddanie projektów, prezentacja, omówienie i ocena prac (23.01.2023)

Materiały i narzędzia: tektura biała gr. 1 mm, patyczki, folia do bindowania, pleksi, ekierki, nożyk, ołówek, gumka, klej UHU, magic lub vicol/introligatorski (CR)i in.

ZAKRES OPRACOWANIA:

– makieta zaprojektowanego małego obiektu użyteczności publicznej w skali 1:50 (ew. 1:20)

– plansza w formacie 50x70 cm – prezentacja charakterystyki twórczości wybranego architekta – baza inspiracji do projektowanej formy, analiza koncepcji projektu

– plansza /-e w formacie 50x70 cm – opracowanie projektu: rysunki w skali 1:50 (lub 1:20)– rzuty,  elewacje,przekrój; oraz perspektywa  projektu np. w programie sketchup ( może to być też kolaż, rysunek odręczny )

raz zdjęcia makiety.

– wydruk plansz pomniejszony do formatu A3

– pliki w jpg lub pdf plansz i zdjęcia z makiety - załączone do folderu dla przedmiotu Proj. Arch. I na platformie e-nauczanie

KRYTERIA OCENY:

ZAKRES MERYTORYCZNY: forma, funkcja, ergonomia, kreatywność, twórcza interpretacja formy wywodzącej się z inspiracji twórczością wybranego architekta, zgodność z wytycznymi

PREZENTACJA: estetyka wykonania makiety i plansz, kompozycja plansz, zawartość plansz, czytelność formy, prawidłowe formułowanie wypowiedzi podczas publicznej prezentacji.

Projektowanie architektoniczne I, Grupa VI, 2022/23

Projektowanie architektoniczne 1
Katedra Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych

Krótki opis problematyki zajęć:
Rozwinięcie umiejętności abstrakcyjnego myślenia przez wykorzystanie technik ekspresji graficznej i przestrzennej.

Celem przedmiotu jest:
- wprowadzenie pojęć definiujących przestrzeń i związki w niej zachodzące
- wyjaśnienie zależności przestrzennych w projektowanych obszarach
- interpretacja przestrzenna i graficzna definicji określających relacje pomiędzy obiektami.

Projektowanie:

Praktyczne zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami kompozycji
architektonicznej.
Tworzenie płaskich i przestrzennych kompozycji ilustrujących związki zachodzące w przestrzeni.
Transformacja prostej formy przestrzennej i jej zapis w postaci rysunku

Kurs Historii Architektury Powszechnej  I (HAPow I)  jest kursem obowiązkowym na 1 semestrze Wydziału Architektury PG studiów I stopnia (inżynierskim). Trwa 15 tygodni i zakończony jest egzaminem pisemno-rysunkowym. Kurs składa się z cotygodniowych dwugodzinnych wykładów oraz cotygodniowych dwugodzinnych ćwiczeń.  

Tematyka kursu  obejmuje historię architektury świata zachodniego, począwszy od czasów najdawniejszych (Prehistoria), poprzez starożytność (Sumer, Egipt, Grecja, Rzym) oraz  Bizancjum, architekturę romańską i gotycką do końca  średniowiecza  (XV w.). Celem kursu jest zapoznanie studentów z chronologią, cechami stylowymi, rozwojem form architektonicznych i mistrzami architektury tego okresu.

Wykłady i ćwiczenia odbywać się będą w salach dydaktycznych wskazanych na planie zajęć. Wszystkie ćwiczenia kończą się oddawaną przez studentów po 2 godzinach pracą rysunkową, wykonywaną na zajęciach na kartce bloku rysunkowego A3 odręcznie w technice trwałej (nie ołówkiem). Każde ćwiczenie jest następnie oceniane.    

Szkicownik z notatkami  z wykładów robimy w zeszycie z czystymi kartkami formatu A4, kończąc  i uzupełniając rozpoczęte na wykładach szkice rysunkowe oraz robiąc notatki i rysunki w trybie samodzielnej pracy w domu (z literatury przedmiotu). Szkicowniki po całym semestrze są oddawane do oceny.

Na ćwiczenia studenci powinni mieć ze sobą kartkę z bloku rysunkowego A3 i przybory do rysowania (np. cienkopisy, ale NIE OŁÓWKI) oraz podziałkę centymetrową.  RYSUNKI NA ĆWICZENIACH WYKONUJEMY WYŁĄCZNIE ODRĘCZNIE.

 

Głównym prowadzącym i odpowiedzialnym za kurs jest:

prof. dr inż. arch. Maria Jolanta Sołtysik

Współprowadzący:

dr inż. arch. Bartosz Macikowski,

dr inż. arch. Anna Orchowska-Smolińska,

dr hab. inż. arch. Grzegorz Bukal

Sem I Rysunek

Zajęcia z zakresu rysunku dla studentów I roku Wydziału Architektury mają na celu kształtowanie podstawowych umiejętności rysunkowych (nauka kompozycji, badanie proporcji, kierunków i kontrastów, wzajemnych relacji przedmiotów i problemów światłocienia) na podstawie tematów: szkice martwej natury, studium martwej natury, szkice postaci w ruchu, studium postaci. Zajęcia są realizowane na podstawie obserwacji natury, stanowiącej ważny element badania przestrzeni i formy. Studenci mają do dyspozycji martwe natury. Realizują rysunki szkicowe oraz studyjne. Na podstawie obserwacji studenci uczą się umiejętności opanowania rysunku zgodnie z zasadami proporcji, konstrukcji i perspektywy. Uczą się umiejętności posługiwania linią, plamą oraz światłocieniem. Studenci realizują szkice koncepcyjne, które stanowią punkt wyjścia do realizacji prac studyjnych. Każde ćwiczenia poprzedzone są omówieniem tematu oraz krótkim wykładem. Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami, związanymi z rysunkiem, takimi jak: linia, plama, kontrast, przestrzeń, forma, światło, cień. Rozumieją pojęcia: statyka, dynamika, równowaga, ekspresja. Studenci zapoznają się techniką rysunkową z wykorzystaniem patyka i czarnego tuszu.