Autorska propozycja zajęć:

Założenia:

 

Zajęcia bazują na indywidualnej i samodzielnej pracy studenta, wykorzystują nabytą przez niego wiedzę o terenie oraz jego obserwacje i spostrzeżenia udokumentowane zdjęciami i szkicami rysunkowymi. Sposób poznawania nie ma charakteru systematycznej pracy naukowej. Student pozostaje obserwatorem rejestrującym swoje wrażenia. Efektem jego pracy jest subiektywny zapis obserwacji przestrzennych, społecznych i kulturowych, które w trakcie zajęć poddawane są analizie i ocenie oraz stają się przedmiotem działań projektowych.

 

Cel kształcenia:

 

Celem zajęć jest rozumienie specyfiki i wiedza o krajobrazie oraz kształtowanie umiejętności definiowania, rozwiązywania i zapisu zagadnienia projektowego. Celem edukacyjnym programu jest kształtowanie postawy skierowanej ku ideom zrównoważonego rozwoju. Zajęcia mają wieloaspektowy charakter. Służą rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania i planowania w krajobrazie.

Obowiązująca obecnie doktryna zrównoważonego rozwoju oznacza zmianę priorytetu działań w przestrzeni z zachowawczej ochrony obiektów, miejsc i krajobrazów na ochronę przez adaptację i użytkowanie. Konsekwencją takiego ujęcia jest nacisk na skuteczność praktycznych działań projektowych a nie tylko na umiejętność przeprowadzenia klasycznych analiz przestrzennych i krajobrazowych. Wobec tego znaczenia nabiera umiejętność rozpoznawania relacji społecznych, kulturowych i ekonomicznych kształtujących strukturę przestrzenną oraz tkwiących w niej możliwości rozwojowych i adaptacyjnych.

 

Przebieg projektowania:

 

Studenci otrzymują informację o temacie i treści wszystkich zadań na początku semestru. Pozwala im to na ewentualne uzupełnienie potrzebnych w trakcie zajęć materiałów oraz na przygotowanie bieżących opracowań. Opracowanie nowego tematu poprzedza omówienie zagadnienia. Na każde zadanie przeznaczona jest w harmonogramie odpowiednia liczba godzin projektowych. Studenci pracują w trakcie zajęć samodzielnie, zgodnie z uzyskanymi wskazówkami. Prace zbierane są wraz z końcem zajęć. Każda praca jest oceniana oddzielnie.

 

Warunki zaliczenia:

 

Ocena z ćwiczeń na koniec semestru jest średnią wszystkich otrzymanych ocen. Oceniane będą: jakość merytoryczna treść opracowań i graficzna, trafność wyboru problemu projektowego, trafność rozwiązań projektowych, samodzielność i innowacyjność; terminowość pracy oraz postępy w pracy.

Kolokwium zaliczające wykłady.

 

Forma realizacji:

Przedmiot realizowany jest w formie pracy własnej studentów na zajęciach. Proces projektowania podzielony jest na etapy wg harmonogramu, w trakcie których studenci wykonują zadania cząstkowe, zgodnie z przyjętą metodą projektowania w kształtowaniu krajobrazu. Opracowania mają charakter indywidualny/grupowy. Efekty pracy studenci przedstawiają na kartkach białego papieru formatu A3 w układzie poziomym, uporządkowane w zestawach odpowiadających poszczególnym zadaniom. Dopuszczalna jest zróżnicowana technika opracowań: rysunek odręczny, fotografia, wizualizacja. Zajęcia prowadzone są w formie: prezentacji, dyskusji, korekty indywidualnej/grupowej.

Prezentacja semestralnych osiągnięć studentów odbywa się na zakończenie semestru w formie wystawy.

W trakcie semestru letniego należy uzgodnić zakres, skonsultować oraz wykonać ćwiczenie polegające na wykonaniu studium przestrzeni otwartej, jej charakterystycznych przekrojów i pierzei wraz z opisem zasad kształtowania nowej kubatury (brak propozycji zmian będzie równoznaczny z brakiem zaliczenia).

Opiekunem ćwiczeń jest dr inż. arch. Piotr Marek Smolnicki.

Ćwiczenia należy uzgodnić i konsultować w wyznaczonych godzinach konsultacji.

W trakcie semestru letniego należy uzgodnić zakres, skonsultować oraz wykonać ćwiczenie polegające na opisaniu i zinterpretowaniu przestrzeni ulicy lub placu.

Opiekunem ćwiczeń jest dr inż. arch. Piotr Marek Smolnicki.

Ćwiczenia należy uzgodnić i konsultować w wyznaczonych godzinach konsultacji.

Celem zajęć jest zapoznanie studentów I roku studiów inżynierskich Gospodarki Przestrzennej z problematyką planowania rozwoju złożonych organizmów miejskich na przykładzie dzielnic mieszkaniowych i obszarów problemowych Aglomeracji Gdańskiej. Zadaniem do wykonania jest analiza i ogólna wizja urbanistyczna dzielnicy dużego miasta. Studenci zapoznają się z koniecznością podejścia systemowego i współpracy z różnymi specjalistami w podnoszeniu jakości struktur miejskich, z uwzględnieniem uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych, środowiskowych, kulturowych i krajobrazowych i potencjału struktur miejskich, badanych w różnych skalach.

 Ćwiczenia projektowe obejmują:

-       wieloaspektową analizę struktury funkcjonalno-przestrzennej wybranej dzielnicy oraz jej powiązań z otoczeniem

-       określenie wartości i problemów dzielnicy

-       propozycję ogólnej wizji przekształceń dzielnicy (wraz z uproszczoną makietą).

Ćwiczenia w formie seminarium stanowią uzupełnienie ćwiczeń projektowych. Podczas seminarium poszczególne grupy omawiają dobrane inspiracje ze świata, dotyczące wybranych problemów i zagadnień związanych z projektem. Mają one uzupełnić / wzbogacić projekty, nawiązując do najnowszych trendów urbanistycznych (takich jak projektowanie w odpowiedzi na zmiany klimatyczne, waterfronty wielofunkcyjne, systemy zieleni miejskiej).

Projektowanie Krajobrazu/I stopień/ Gospodarka Przestrzenna sem. II  (15 w, 30 p)

Treści wykładów:

Zasady postrzegania (percepcji) formy krajobrazowej środowiska zbudowanego.

Omówienie technik i narzędzi stosowanych w architekturze krajobrazu wskazanych w gospodarowaniu przestrzenią. 

Umiejętność rozpoznawania zasad kompozycji urbanistycznej w historycznych zespołach urbanistycznych. 

Konieczność rozpoznawania różnic w formie krajobrazu kulturowego terenów zurbanizowanych i terenów wiejskich.

Zarys projektowania terenów zieleni wraz z podstawami dendrologii.

Poznanie zasad kształtowania krajobrazu w zakresie jego czynnej ochrony i konserwacji. Podstawy ochrony krajobrazu oraz problematyka konserwatorska w ramach prac projektowych nad kształtowaniem krajobrazu z uwzględnieniem wartości krajobrazów kulturowych.

Cel zajęć:

Zajęcia terenowe w zakresie zasad kompozycji przestrzennej wybranych zespołów urbanistycznych z terenu Trójmiasta (porównanie zespołów historycznych i współczesnych), przygotowanie do ćwiczenia „Ścieżka Wrażeń”).

Naprawa przestrzeni publicznych.

Celem zajęć jest zapoznanie studentów I roku studiów inżynierskich Gospodarki Przestrzennej z problematyką planowania rozwoju złożonych organizmów miejskich na przykładzie dzielnic mieszkaniowych i obszarów problemowych Aglomeracji Gdańskiej. Zadaniem do wykonania jest analiza i ogólna koncepcja urbanistyczna dzielnicy lub obszaru problemowego dużego miasta. Studenci zapoznają się z koniecznością podejścia systemowego i współpracy z różnymi specjalistami w podnoszeniu jakości struktur miejskich, z uwzględnieniem uwarunkowań funkcjonalno-przestrzennych, środowiskowych, kulturowych i krajobrazowych i potencjału struktur miejskich, badanych w różnych skalach.