Zmiany w polskim prawie wskazuje na konieczność realizacji zasad projektowania uniwersalnego w projektowaniu przestrzeni publicznej. Potrzeba dostosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami czy osób w podeszłym wieku wymaga poznania potrzeb użytkowników, ale też poznania rozwiązań, które można zastosować w pomieszczeniach sanitarnych. Osoby z niepełnosprawnością wskazują, że prawidłowo rozwiązana toaleta to podstawowa forma zapewnienia im niezależności i godności w realizacji podstawowych praw. W ramach zajęć studenci zapoznają się ze standardami projektowania pomieszczeń sanitarnych uwzględniających różnorodne potrzeby użytkowników. Omówione będą parametry przestrzeni wspierające różnorodne potrzeby użytkowników np. sposoby transferu osób na wózku, kontrast barwny, warunki ergonomiczne osób niskorosłych, informacja uwzględniająca percepcję.
Współpracować będziemy z organizacjami osób z niepełnosprawnościami, aby praktycznie wybrać pomieszczenie do zaadaptowania na toaletę dla osób z niepełnosprawnością.
Zdobyte umiejętności pozwolą na zaprojektowanie przestrzeni toalety dla osób z niepełnosprawnościami w dowolnym obiekcie użyteczności publicznej – umiejętności przydatne w późniejszych projektach.
- Nauczyciel: Marek Wysocki